Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Navigace: Tematické texty A Askeze (odříkaní, cvičení)Krátké texty, citáty Různé

Různé

V biblické výpovědi se láska k bližnímu poměřuje láskou k sobě. Jednostranná náboženská výchova v duchu nezištnosti kvůli Bohu výkonu přehlíží, že jen člověk, který má rád sebe, může být nesobecký a nezištný. Musí vybudovat vlastní já. //Taková výchova může být důvodem "přibývajících narcistických a individualistických seberealizačních tendencí naší doby".
//Pozor na jednostranné zdůrazňování sebeodříkání a na absolutizování nezištné lásky!// Z toho se odvíjí mravní zásada: "Miluj svého bližního nade všechno, jen ne sám sebe." Je to zfalšování hlavního přikázání lásky: "Miluj svého bližního jako sám sebe."
(Karl Frielingsdorf: Falešné představy o Bohu Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1995, 131)

+

Askeze se spokojí se systematickým umrtvováním a ovládáním naší přirozenosti. Oběť dělá něco více: nabízí naši přirozenost a všechny její schopnosti Bohu. Sebezápor, který je pravdivě nadpřirozený, se musí snažit nabídnout Bohu to, co jsme si odřekli. Dokonalost křesťanského odříkání je v naprostém nabídnutí se Bohu, ve spojení s obětí Krista.
(Thomas Merton: Žádný člověk není ostrov, Krystal OP, Praha 1995, 63)

+

Toto odříkání a obnažení není v podstatě nic jiného než rub lásky: obracíme se k Bohu a tím se automaticky odvracíme sami od sebe a od stvořených věcí. "Milovat Boha je," podle Jana od Kříže, "kvůli Bohu vynakládat své síly na účinné osvobození ode všeho, co není Bůh" (Výstup II,5,7). Ještě zřetelněji to vyjadřuje Terezie z Avily: "Nemyslím, že úplné odevzdání spočívá ve fyzické askezi, nýbrž spíše v tom, že duše se bezvýhradně oddává dobrému Ježíši, našemu Pánu, neboť v něm nachází všechno, a proto zapomíná na všechno ostatní" (Cesta 9,5)
(Wilfrid Stinissen: Cesta vnitřní modlitby, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 14)

+

Učte děti odříkání, aby byly lépe připraveny na lásku.
(Elmar Gruber: Děti se ptají na Boha, Portál, Praha 1994, 57)

+

Církev před Koncilem se spokojovala s řadou postních příkazů, aniž se zabývala smyslem a cílem postu. Z množství příkazů vyplynulo právě tak veliké množství dispenzí. Ztratilo se však přitom pochopení pro hodnotu postu.
Zkušenosti rané církve nám pomohou nově chápat půst jakožto výraz naší víry a jako způsob modlitby; jako modlitbu tělem i duší.
(Anselm Grün, OSB: Půst, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 4)

+

Kříž tě nenutí, aby sis odpíral potěšení, požitek, ale abys podřídil potěšení Boží vůli, aby sis ho dopřával a prožíval ho v poslušnosti k jeho slovu a k zákonu, který on dal ne proto, aby člověku potěšení pokazil, ale aby ho uchránil od bolesti a smrti. Aby prostřednictvím malých radostí, které potkává na své cestě, zatoužil po radosti, jež nekončí.
(Raniero Cantalamessa: My kážeme Krista ukřižovaného, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1996, 130)


Čtení z dnešního dne: Pondělí 31. 3. 2025, Pondělí 4. postního týdne

Iz 65,17-21;

Komentář k Jan 4,43-54: Živá, zrající víra královského služebníka je v protikladu se strnulým postojem lidí, požadujících zázraky. Kéž se v životě přesvědčuji o tom, že právě víra v Ježíšovo slovo dokáže oživit mnohé, co se zdálo již mrtvé.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: