Navigace: Tematické texty E EucharistieCitáty z Katechismu katolické církve Různé (KKC - eucharistie)
Různé (KKC - eucharistie)
1324
Eucharistie je "zdrojem a vrcholem celého křesťanského života" "Ostatní svátosti a také všechny církevní služby a apoštolská díla souvisejí s posvátnou eucharistií a jsou k ní zaměřeny. Vždyť nejsvětější eucharistie obsahuje celé duchovní dobro církve, Krista samého, našeho velikonočního Beránka a živý chléb"
Jak se nazývá tato svátost?
1328
Nevyčerpatelné bohatství této svátosti se vyjadřuje různými jmény, která se jí dávají. Každé vyzdvihuje některé její rysy. Nazývá se:
...
1332
Mše svatá jakožto liturgie, v níž bylo zpřítomněno tajemství spásy, končí vysláním věřících, missio ("jděte ve jménu Páně"), aby plnili Boží vůli ve svém každodenním životě.
1355
Při přijímání, jemuž předchází modlitba Páně a lámání chleba, dostávají věřící "nebeský chléb" a "kalich spásy", tělo a krev Krista, který se dal "za život světa" (Jan 6,51).
Protože nad tímto chlebem a vínem byly proneseny díky (podle tradičního vyjádření byly "proměněny"), "nazýváme tento pokrm eucharistie a nikomu není dovoleno, aby se jí účastnil, leč ten, kdo věří, že naše učení je pravdivé, kdo se očistil koupelí na odpuštění hříchů a k znovuzrození, a kdo žije tak, jak učil Kristus". (Sv. Justin)
1360
Eucharistie je obětí díků Otci, požehnáním, kterým církev vyjadřuje svou vděčnost Bohu za všechna jeho dobrodiní, za všechno, co vykonal skrze stvoření, vykoupení a posvěcení. Eucharistie znamená především díkůvzdání.
++
Komentář ke katolickému katechismu::
1324
Eucharistie je "zdrojem ...celého křesťanského života"
zdrojem - pramenem, který neustále vydává životně důležitou vodu, která "tryská do života věčného",
zdrojem - pramenem, ke kterému je možno kdykoliv přijít a načerpat posilu...
1328 + 1332
Jeden z mnoha názvů tohoto tajemství je "mše svatá". Tento název (missa- mše svatá) pochází z latinského závěrečného vyzvání při bohoslužbě: "Ite missa est", což se překládá: "Jděte, jste vysláni". Eucharistie je tedy výbavou, pokrmem na cestu. Na cestu životem do našeho nebeského domova; na cestu za svými povinnostmi, na cestu k lidem se kterými žijeme, na cestu k lidem, kteří o Kristu a jeho plánu spásy nevědí. Kristus sám tak může a chce být přítomen v našem běžném životě. Chce nám být posilou, nápojem a pokrmen.
Eucharistie - mše svatá má tedy své pokračování ve vyslání do "světa".
...Liturgie je vrchol, k němuž směřuje činnost církve, a zároveň zdroj, z něhož vyvěrá všechna její síla.
(2VT, SC §-10)