Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty S SvatostDelší texty Světci jsou pravými reformátory církve, skrze něž se církev vracela k prostotě a zároveň otevírala nový přístup k víře (Joseph kardinál Ratzinger)

Světci jsou pravými reformátory církve, skrze něž se církev vracela k prostotě a zároveň otevírala nový přístup k víře (Joseph kardinál Ratzinger)

Neodvažoval bych se tvrdit, že stojíme před začátkem křesťanského věku. Neboť' co je to přesně křesťanský věk? Souhlasím však s tím, že křesťanství má vždy znovu šanci nového začátku. Jednou jsem napsal, že křesťanství je zároveň hořčičným zrnem i stromem, že je vždycky současně Velkým pátkem i Vzkříšením.

Velký pátek prostě nikdy není za námi, vždycky je tady, a církev nikdy není hotový dorostlý strom. Pak by totiž také někdy uschla a zanikla, proto se vždy znovu nachází v situaci hořčičného zrna. V tomto smyslu s ním zcela souhlasím, že vlastně vždycky stojíme před novým začátkem, který v sobě nese i naději. Úkol svobodně se rozhodovat k víře a ve svobodě věřit, věřit na svědectví nemocnému světu, v sobě také nese nové naděje, nové možnosti křesťanského projevu. Právě věk početně redukovaného křesťanství může vytvořit novou živost uvědomělejšího křesťanství. V tom smyslu před námi stojí třeba i nový druh křesťanského věku. Neodvažuji se prorokovat, zda to půjde pomalu, nebo rychle. Co však skutečně zdůrazňuji: V křesťanství je přítomný vždy nový začátek. Takové začátky se už teď objevují a budou se objevovat i nadále. A budou plodit nové, intenzivní formy křesťanského života. (187)

...

Co skutečně potřebujeme, jsou lidé, kteří jsou křesťanstvím vnitřně uchváceni, kteří je prožívají jako štěstí a naději, kteří se proto stávají těmi, kdo milují. A takovým pak říkáme světci. (187) Pravými reformátory církve, skrze něž se církev vracela k prostotě a zároveň otevírala nový přístup k víře, byli vždycky světci.

Vzpomeňme ' třeba na to, že Benedikt na konci starověku vytváří formu života, díky které pak křesťanství projde stěhováním národů. Nebo František a Dominik - to je ve feudální, ustrnulé církvi naprosto nový rozkvět evangelijního hnutí, které žije chudobu evangelia, jeho prostotu, jeho radost, a které pak vyvolá skutečné masové hnutí. Nebo si připomeňme 16. století. Tridentský koncil byl důležitý, ale jako katolická reforma se mohl prosadit jen proto, že existovali světci jako Tereza z Avily, Jan od Kříže, Ignác z Loyoly, Karel Boromejský a mnoho jiných, kteří byli prostě vnitřně zasaženi vírou. Svým způsobem touto vírou originálně žili, vytvářeli pro ni formy, skrze něž pak také nastoupily nutné a ozdravné reformy. Proto si myslím, že reformy určitě nevyjdou od různých fór a synod, i když tyto synody mají také své oprávnění a mnohdy jsou nezbytné. Podle mne reformy přijdou od přesvědčivých osobností, které nazýváme světci.

(Joseph kardinál Ratzinger: Křesťanství na přelomu tisíciletí (otázky kladl Peter Seewald), Portál, Praha 1997, 187-88)


Témata: Svatost

Čtení z dnešního dne: Pátek 31. 1. 2025, Památka sv. Jana Boska, kněze

Žid 10,32-39;

Komentář k Žid 10,32-39: Povzbuzení trpících je i mým úkolem. Mohu dnes myslet na ty, kdo jsou pro svou víru „veřejně tupeni a utiskováni“. A sám chci děkovat za dar svobody a správněji ji využívat…

Zdroj: Nedělní liturgie

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli v mezidobí cyklu C (26. 1. 2025)

(24. 1. 2025) Ježíš v Nazaretě ohlašuje, že se naplnila radostná zvěst. S důvěrou v Boží slovo se společně modleme:

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(24. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2025) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.