Hlavním úkolem učedníka není  pouštět se do velkolepých podniků. - archív citátů

Navigace: Tematické texty C CírkevDelší texty Učitelský úřad - reprezentant víry (Walter Kasper)

Učitelský úřad - reprezentant víry (Walter Kasper)

Úřad je naopak odpovědný za ustavení správného vztahu mezi společenstvím věřících a předem daným obsahem víry a je odpovědný za správnou komunikaci uvnitř církve. Úřad je nutno chápat ve dvojím ohledu jako službu: jako službu slovu a jako službu obci. (124)

Bylo by naivní vírou, kdybychom spoléhali jen na to, že při vyrovnávání různých stanovisek se vědomí víry církve časem samo od sebe ustálí v rozumném středu, že se nakonec pravda prosadí na základě lepších argumentů. To je ideál, ale bohužel nikoliv skutečnost. Takový ideál předpokládá, že v církvi existuje otevřený dialog, kde všichni poslouchají jeden druhého a nechávají se navzájem přesvědčovat; předpokládá, že neexistují mocenské zájmy, neústupnost a zarputilost. Protože tomu zjevně tak není, musí se prostor pro komunikaci a dialog neustále udržovat otevřený. Instituce úřadu je - nebo by měla být - podle své ideje něco jako instituce svobody. Měla by být střediskem komunikace a pečovat o to, aby se všem dostalo slova. Měla by v tomto všeobecném dialogu artikulovat společná základní přesvědčení a uplatňovat je. Bohužel úřadu v tom dosti často stojí v cestě jeho vlastní nedostatek komunikace a izolovanost. Dnes v církvi netrpíme nadmírou autority, nýbrž nedostatkem pravé autority, která je s to artikulovat víru závaznou pro všechny tak, aby se v ní poznali všichni, kteří jsou dobré vůle, a tak došlo k souhlasu.(125)

V církvi mohou existovat situace, kdy normální formy komunikace z nějakých důvodů nefungují, kdy však je nutno kvůli zachování církve jasně a rozhodně promluvit. Tehdy úřad má a musí podat svědectví víry a vystoupit jako mluvčí víry církve. V takových situacích učitelský úřad nemluví za sebe, nýbrž vystupuje jako reprezentant víry církve; pak mu náleží neomylnost, která je vlastní celé církvi. (125-26)

(Walter Kasper: Uvedení do víry, Řím, Křesťanská akademie 1987, . 124-26)


Témata: Církev

Čtení z dnešního dne: Sobota 22. 2. 2025, sobota, Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4;

Komentář k 1 Petr 5,1-4: Petr Ježíšovo poselství dobře pochopil a věrně jej tlumočí dál. Právě v tom je síla Petrova stádce: znamení autority, která je službou!

Zdroj: Nedělní liturgie

Popeleční středou začíná Postní doba

(27. 2. 2025) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)
(22. 2. 2025) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo
(21. 2. 2025) Německý kněz Richard HENKES působil v Sudetech a českém pohraničí. Vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2025) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 6. neděli v mezidobí cyklu C (16. 2. 2025)

(14. 2. 2025) Nevstal-li Kristus z mrtvých, naše víra nemá cenu, ale Kristus z mrtvých vstal, a to jako první z těch, kteří zesnuli.…

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů
(14. 2. 2025) 15. února 1611 bylo v klášterním kostele Panny Marie Sněžné v Praze umučeno 14 františkánů. 

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze
(13. 2. 2025) Seminář je určený všem, kteří ve farnostech pomáhají s programy pro školní skupiny dětí...