Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VýchovaDelší texty V období vzdoru (Irmgard Haasová)

V období vzdoru (Irmgard Haasová)

V období vzdoru je třeba brát i vzdor dítěte vážně. Dítě si musí svůj vzdor prožít, aniž by se muselo obávat, že tím ztratí rodičovskou lásku. Zkušenost z dětské terapie: Dovolíme-li dítěti v nedůležitých věcech, aby prosadilo svou vůli, a bereme-li ho přitom vážně, posílíme jeho sebejistotu a ono je později schopno poslechnout, když od něho budeme muset něco důležitého energicky vyžadovat. Dítě musí někdy prožít i úspěch svého "ne". Období vzdoru pomine po několika týdnech. Když je dítě v této době jen lámáno, vznikne u silných dětí trvalý vzdor, u slabých strach. (38-39)

Proti vzdoru: Popovídat si s dítětem v posteli, laskavě. Ptát se, zda není vzdor odpovědí na tvrdost a podrážděnost rodičů. Někdy jde spíše o sílu vůle než zlo. (45)

Ptát se, zda dítě není nemocné, zda nemělo nějaký neúspěch ve škole...zda jsme ke vzdoru nedali příčinu prudkým, útočným, mrzoutským chováním. Právě v období vzdoru (mezi 2. a 3. rokem) je třeba dětem naslouchat! A důvěrně mluvit s dětmi, nejlépe před spaním. Právě na těchto situacích zrají otcové a matky jako vychovatelé. Vychovávat "dvojkolejně" - obecnými pravidly a pochopením. (47-49)


"Musíme děti brzy začít učit ohleduplnosti a musíme jít sami příkladem." (55)

"K postupnému osvojení ohleduplnosti a ovládání vlastních egocentrických pudů potřebuje dítě pevnou vazbu, kterou má nejprve k matce, pak k otci a sourozencům. Proto se dítě může učit ohleduplnosti jen v rodině, kde se cítí být milováno, kde má pocit bezpečí a kde všichni členové rodiny berou ohled na dětské potřeby." (55)

"Ohled na druhé musí v sobě obsahovat vřelý cit pro zájmy milovaného člověka." (55)

"Tvrdí rodiče omezují své děti příliš brzy, často jim chybí láska a nenaučí pravé ohleduplnosti. Povolní rodiče málo pomáhají dítěti k sebeovládání, takže se pak u něj bez zábran rozvíjí egoismus." (56)

Začít včas, postupovat pomalu, od 6-7 let už vyžadovat. (57)
Malým dětem pomoci gesty: ruku na ústa, chodit po špičkách... (58)

Ocenit ohleduplnost, poděkovat! (59)
Na bezohlednost reagovat viditelným smutkem. (61)

Ale i umění bránit se. Přílišná chvála za ohleduplnost vede ke stálému ustupování. (61-62)
Ale nechat dítě i vyprávět, naslouchat mu, brát ho vážně. (67)


"Děti do jedenácti až dvanácti let nepatří večer po osmé hodině před televizi." (179)
Zvláště malé dítě potřebuje chvíli klidu nad knihou, v níž může listovat - a přitom naslouchat důvěrnému hlasu dospělého. Děti vůbec potřebují osobní kontakt! Dítě není schopno vnímat rychlý sled obrazů, velké scény neobsáhne.

"Děti, které myslí jen na to, jak celé odpoledne protlouci u televize, jsou duševně a duchovně prázdné, možná dokonce choré." (179)
"Jako rodiče bychom se měli postarat o to, aby děti trávily volný čas smysluplně, protože před obrazovkou žijí nepravým životem, jejich fantazie nemůže tvořivě pracovat, a proto se ani plně nerozvíjí jejich osobnost." (179)

Televize snižuje schopnost vyjádřit vlastní pocity a myšlenky, což je nutné pro rozvoj osobnosti (a někdy to i léčí).

Mluvit s dětmi o tom, co viděly v televizi - vidí, že nejsou před obrazovkou samy, mají si o tom s kým popovídat. Probrat s nimi program, dívat se nanejvýš 2x v týdnu, aby si nezvykly na pravidelné dívání. (180)

Možno i říci: "Tenhle film dělá lidi zlé a ty by ses později mohl stát také tak zlý." Nebo říci, že už se dítě dívalo v týdnu dost a má málo času na hraní. (181-82)

"Když naše děti sledují jeden pořad za druhým, hloupnou; více než dva půlhodinové pořady za sebe jsou bezpochyby škodlivé." (182)
"Dítě musí i v zákazu pocítit bezpečí ze starostlivosti rodičů." (182)

Nenechat vyvinout "televizní náruživost". Platí samozřejmě i pro video a kino. (183)

(Irmgard Haasová: Ostatní děti smějí všechno, Praha, Portál 1991)


Témata: Výchova

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mich 5,1-4a; Žalm Žl 80,2ac+3.15-16.18-19; Žid 10,5-10
Lk 1,39-45

Často citované evangelium zachycuje zážitek víry. Maria uvěřila Božímu poslovi a vydala se za Alžbětou, zřejmě více jak sto kilometrů daleko. Ale jak obhájí to, že ač svobodná, je v jiném stavu? Její starost je však vyřešena dříve, než by cokoli musela vysvětlovat. Alžběta všechno ví! Marii se nejen „vyplatilo“ opřít se vírou o Boha, ale navíc zakusila sílu Boží moci, která nezná vzdálenost a omezení… Tuto radost a naději víry okoušíme každé Vánoce. I letos jsme pozváni uvěřit Bohu a opřít se o jeho slovo.

Zdroj: Nedělní liturgie

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2024) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...
(20. 12. 2024) Informace o Vánocích, biblické texty, koledy a noty ke stažení, recepty, texty k zamyšlení, materiály pro…

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2024) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2024) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12.…

Evangelizujte prostřednictvím médií

Evangelizujte prostřednictvím médií
(6. 12. 2024) Papež František se setkal se členy multimediálního kanálu „El Sembrador Nueva Evangelización“, poděkoval jim…

Svatý Mikuláš - materiály pro děti

Svatý Mikuláš - materiály pro děti
(5. 12. 2024) Podklady pro práci s dětmi: vyprávění s obrázky / katecheze / rébusy, luštěnky, bludiště / omalovánky / vyrábění,…