Při Božím soudu nejde o ničení a trestání,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VíraDelší texty Víra dává radost, nikoli lpění na chladné doktríně (papež František)

Víra dává radost, nikoli lpění na chladné doktríně (papež František)

Papež: Nikoli lpění na nauce víry, ale víra dává radost

Vatikán. Radost dává nikoli chladná doktrína, nýbrž víra a naděje na setkání s Ježíšem. Smutný je věřící, který se neumí radovat – konstatoval papež František v homilii během ranní eucharistie v kapli Domu sv. Marty.

Radost Abrahama, který se těší, že bude otcem, jak mu přislíbil Bůh, byla vůdčí myšlenkou papežovy reflexe nad čteními z dnešní liturgie. Abraham je starý stejně jako Sára (Gn 17,3-9), ale „věří, otevírá srdce naději a je naplněn útěchou. Ježíš připomíná učitelům Zákona (Jan 8,51-59), že »Abraham zajásal«, že uvidí jeho den. »Uviděl ho a zaradoval se.«

A tomu učitelé Zákona nerozuměli. Nechápali radost příslibu, nechápali radost naděje, nechápali radost smlouvy. Nerozuměli! Nedovedli se radovat, protože ztratili smysl pro radost, kterou dává víra. Náš otec Abraham byl schopen se zaradovat, protože měl víru. Byl spravedlivý ve víře. Učitelé Zákona ztratili víru. Stali se učiteli Zákona, ale bez víry! Ztratili však dokonce i Zákon! Jádrem Zákona je totiž láska, láska k Bohu a bližnímu.

Papež pak pokračoval:

Měli pouze systém přesných nauk, které každý den ještě upřesňovali, aby se jich nikdo nemohl dotknout. Muži bez víry a bez Zákona lpěli jakýmsi kazuistickým postojem na doktrínách. Ptali se, zda je dovoleno platit daň císaři či nikoli, a čí manželkou bude v nebi žena sedmkrát vdaná... To je kazuistika. To byl jejich svět, abstraktní svět bez lásky, svět bez víry, svět bez naděje, svět bez důvěry, svět bez Boha. A proto se nedovedli radovat.

„Možná, že učitelé Zákona znali i zábavu – poznamenal ironicky papež – neznali však radost, ale spíše strach. Takový je život bez víry v Boha, bez důvěry v Boha, bez naděje ukotvené v Bohu. Jejich srdce zkamenělo. „Je smutné být věřícím bez radosti – zdůraznil František – a radosti se nedostává, když není víra, když není naděje a když není Zákon, nýbrž pouze předpisy, chladná doktrína.“

Radost víry, radost evangelia je pro člověka úhelným kamenem víry. Bez radosti není doopravdy věřícím. Vraťme se domů, ale nejprve slavme tato Ježíšova slova: »Abraham zajásal, že uvidí můj den. Uviděl ho a zaradoval se.« A prosme Pána o milost jásat v naději, o milost vidět Ježíšův den, až se s Ním setkáme, a o milost radosti.

Končil papež František ranní kázání v Domě sv. Marty. 


Kázání z Domu sv. Marty 
26.3.2015 

Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

 

 

Související texty k tématu:

Víra, život z víry, víra jako vztah

Naděje
Křesťanská naděje není optimismus, ale mnohem víc
Naděje je most mezi polotemnou přítomností a budoucností
Křesťanská naděje je jako fotbalový míč 
Doufat znamená... 
Každý řetěz který nás poutá, lze přetrhnout... 
Modlitba - tlumočník naděje 
Na konci života nevidím tmu hrobu, ale...
Naděje soubor textů 

Radost 
Můžeme mít Boží radost i uprostřed tohoto světa 
Nebuďte zarmoucení, neboť radost z Hospodina je vaše síla 
Radost je něco víc než jen pocit 
Duch svatý v křesťanovi působí pokoj, lásku a radost 
Radost, která nezávisí na vnějších okolnostech
Strach a radost
Víra dává radost, nikoli lpění na chladné doktríně
Zpívejme aleluja už tady na zemi, uprostřed svých starostí

Návrat církve do minulosti? Tradicionalismus, nostalgie, konzervatismus...

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Dan 12,1-3; Žalm Žl 16,5+8.9-10.11; Žid 10,11-14.18
Mk 13,24-32

Konec popisovaný v evangeliu velkou radostí na první pohled nenaplní. Ježíš v Markově evangeliu popisuje několik souvisejících skutečností: S příchodem konce je spojeno soužení. O příchodu Syna člověka se přesvědčí každý, bude zjevný, takže o tom nebude sporu. Žádné pokolení není od konce daleko, a přeci nikdo nebude znát přesné datum. Co si z toho odnést? Je třeba vědět, že náš konec nastane a není to daleko. Není třeba se trápit, kdy a jak to bude. Je třeba si klást otázku, co má člověk dělat, aby příchod Mesiáše byl pro nás očekávanou radostí a nikoli děsivým koncem. První čtení načrtává odpověď: Buďme ti, kdo jsou poučeni a ne vyděšeni z této reality. A buďme ti, kteří mnohé přivedli ke spravedlnosti.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2024) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Světový den chudých

Světový den chudých
(13. 11. 2024) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2024) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2024) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2024) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2024) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…