Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Morální nauka křesťanských církví by už neměla lidem podsouvat nedostatek dobré vůle. Velmi mnoho lidí se pokouší s výraznou dávkou osobní zodpovědnosti s větším či menším úspěchem udělat, co je v jejich silách, a snaží se ke své situaci postavit s odvahou. Převedším by církve měly počítat s tím, že lidé většinou vědí, co je morálně vhodné, správné a dobré. Morální krize není krizí vědění o tom, co by člověku morálně pomohlo. Mohutné intervence církevního vedení v oblasti znalosti morálky člověka neučiní mravnějším.

Na co se ale často zapomíná, je morální způsobilost jednotlivých osob a také okolnosti, při nichž k morálnímu jednání dochází. Mnohá morální „selhání“, přesněji řečeno zaostávání za tím, co bylo poznáno jako mravně dobré, mají svou příčinu ve strachu, a tedy v morálním oslabení. Církve by mohly užitečně přispět k morálnímu jednání lidí, kdyby si všímaly tohoto oslabení jednotlivců, jež plyne ze strachu, a kdyby jim mohly být posilou. Znamenalo by to, že nejlepší pomocí k mravnímu jednání by bylo posílení schopnosti svobodně se rozhodovat a jednat. Namísto toho však sází církev z vlastního strachu na podřízení lidí normám a poučujícím autoritám.

To však konkrétnímu člověku nepomůže. Řešením nemůže být návrat k morálnímu řízení někým jiným, nýbrž pouze posílení morální kompetence samotné osoby. Vědomí o morálně žádoucím (o normě) je právě tak nezbytné jako morální síla osobnosti a vytvoření poměrů, které morální jednání umožní. (44-45)
(...)
Mají jít církve i nadále v důležitých morálních otázkách po snadnější cestě zdůrazňování morálních norem, aby si tak ušetřily poctivou diakonii v rámci společenství, ke kterým mají závazky? Mají snad pravdu ti, kteří se domnívají, že se křesťanská morálka mohla vytvořit teprve na půdě křesťanských společenství a v jejich rámci je spíše životaschopnou než v nezávazně moralizující instituci? (46)

(Paul M. Zulehner: Církev: přístřeší duše, Portál, Praha 1977, 44-46)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Pondělí 30. 12. 2024, Pátý den v oktávu Narození Páně

1 Jan 2,12-17;

Komentář k Lk 2,36-40: Dokážu i já šířit radost z narozeného Dítěte? Uvědomuji si, že právě to může být povzbuzením pro starší lidi mezi námi, kteří možná už na nic nečekají?

Zdroj: Nedělní liturgie

Budoucnost je v Božích rukou...

(29. 12. 2024) Texty k tématu čas a budoucnost.

Mláďátka betlémská (28.12.)

Mláďátka betlémská (28.12.)
(27. 12. 2024) Chlapci do dvou let věku, které nechal v Betlémě povraždit král Herodes, který se obával narozeného Ježíše... 

Svatý Jan evangelista

(26. 12. 2024) svátek 27.12.

26.12. svátek sv. Štěpána - ´fanatika´

(26. 12. 2024) První křestanský mučedník, konvertita, jáhen, "fanatik"...

Vzpomínám na Vánoce doma

Vzpomínám na Vánoce doma
(25. 12. 2024) Vladimír Grégr (*1902 † 1943) architekt domů na Barrandově, autor designu vlaku Slovenská strela, skaut, křesťan…

Svátek svaté rodiny (neděle po Vánocích)

(25. 12. 2024) Ježíš, Boží Syn, se stal člověkem v rodině. (Jan Pavel II.)

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2024) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…