Odpuštění nemění minulost, ale otevřít cestu ke změně budoucnosti. - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Morální nauka křesťanských církví by už neměla lidem podsouvat nedostatek dobré vůle. Velmi mnoho lidí se pokouší s výraznou dávkou osobní zodpovědnosti s větším či menším úspěchem udělat, co je v jejich silách, a snaží se ke své situaci postavit s odvahou. Převedším by církve měly počítat s tím, že lidé většinou vědí, co je morálně vhodné, správné a dobré. Morální krize není krizí vědění o tom, co by člověku morálně pomohlo. Mohutné intervence církevního vedení v oblasti znalosti morálky člověka neučiní mravnějším.

Na co se ale často zapomíná, je morální způsobilost jednotlivých osob a také okolnosti, při nichž k morálnímu jednání dochází. Mnohá morální „selhání“, přesněji řečeno zaostávání za tím, co bylo poznáno jako mravně dobré, mají svou příčinu ve strachu, a tedy v morálním oslabení. Církve by mohly užitečně přispět k morálnímu jednání lidí, kdyby si všímaly tohoto oslabení jednotlivců, jež plyne ze strachu, a kdyby jim mohly být posilou. Znamenalo by to, že nejlepší pomocí k mravnímu jednání by bylo posílení schopnosti svobodně se rozhodovat a jednat. Namísto toho však sází církev z vlastního strachu na podřízení lidí normám a poučujícím autoritám.

To však konkrétnímu člověku nepomůže. Řešením nemůže být návrat k morálnímu řízení někým jiným, nýbrž pouze posílení morální kompetence samotné osoby. Vědomí o morálně žádoucím (o normě) je právě tak nezbytné jako morální síla osobnosti a vytvoření poměrů, které morální jednání umožní. (44-45)
(...)
Mají jít církve i nadále v důležitých morálních otázkách po snadnější cestě zdůrazňování morálních norem, aby si tak ušetřily poctivou diakonii v rámci společenství, ke kterým mají závazky? Mají snad pravdu ti, kteří se domnívají, že se křesťanská morálka mohla vytvořit teprve na půdě křesťanských společenství a v jejich rámci je spíše životaschopnou než v nezávazně moralizující instituci? (46)

(Paul M. Zulehner: Církev: přístřeší duše, Portál, Praha 1977, 44-46)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 21. 11. 2024, Čtvrtek, Památka Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě

Zj 5,1-10;

Komentář k Zj 5,1-10: Jan naříká nad tím, že se nenajde nikdo vhodný k tomu, aby otevřel svitek. Na konci církevního roku mohu i já litovat nevyužitých šancí. Ale nezávisle na mně: vítězství je konečné!

Zdroj: Nedělní liturgie

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2024) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2024) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Světový den chudých

Světový den chudých
(13. 11. 2024) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2024) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2024) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...