Sekce: Knihovna
5. Dvě formy křesťanské iniciace
Dvojí forma křtu: křest dětí a křest dospělýchz knihy Církevní právo a křesťanská iniciace
V dalším pak kodex mluví o iniciaci v části o svátostech, tam najdeme vedle sebe o udělování inic. svátostí jak dospělým tak dětem. Uvědomme si dvojí formu křtu. Iniciace, jednak ta "normální", aspoň v křesťanském prostředí, což je iniciace dětí, a iniciace dospělých. Katechismus říká: "Tam, kde se křest dětí stal běžně rozšířenou formou slavení svátosti, tam se vše vykonává velmi zkráceným způsobem, který zahrnuje přípravné úseky uvedení do křesťanského života. Pro tuto svou povahu vyžaduje křest dětí katechumenát, který se prodělává po křtu. Nejde jen o to, že je nezbytné poučování po křtu, nýbrž že se musí rozvíjet křestní milost spolu s růstem osoby. To je vlastní oblast katechismu."(15) Tedy katechumenát po křtu. I zde se užívá toho slova "katechumenát", i když ne v tom nejvlastnějším slova smyslu, pro období uvádění a zasvěcování do křesťanského života. Kán. 852 pak mluví o tom, že všechny normy, které mluví o křtu dospělých, se vztahují na všechny, kdo po skončení dětství nabyli užívání rozumu. Čili máme dvě formy: katechumenát dětí po křtu a katechumenát dospělých.
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- 1. Církev a právo - problémy vztahu dnes
- 2. Místo práva v životě církve
- 3. Iniciace v kodexu - celkový pohled
- 4. Katechumenátní cesta k plnosti křesťanského života
- 6. Jednota iniciačních svátostí
- 7. Pořadí iniciačních svátostí
- 8. Další problematika ohledně udílení iniciačních svátostí
- 9. Závěr
Autor: Jan Mráz