Sekce: Knihovna
7. Pořadí iniciačních svátostí
z knihy Církevní právo a křesťanská iniciace
K této jednotě iniciačních svátostí asi patří i pořadí iniciačních svátostí, které je u nás, nedá se nic dělat, narušené. Jestliže se přijímá Eucharistie před biřmováním, něco není v pořádku. N. Kabasilas říká, že: "Eucharistie je poslední z mystérií. Není možné jít nad ni a něco přidat. Po Eucharistii už není k čemu tíhnout."(20) - To bylo svědectví z východu, já bych zde citoval ještě svědectví ze západu, přímo z Říma: z "Traditio apostolica" Hippolyta Římského, což je text z let 217 - 232 vyplývá:
pokřtěný ne biřmovaný se nesmí účastnit "oratio" a nesmí být ani účasten na slavení mystérií, pokud předtím neobdržel pomazání "oleum sanctificatum" na hlavě, polibek biskupa a pozdrav "Pán s tebou" a odpověď. (Pokřtěný nebiřmovaný se tedy nesmí ani modlit s věřícími, ani být účasten mystérií, čili Eucharistie, nemůže si dát ani políbení pokoje s věřícími.)
Biřmování tedy znamená opravdový počátek plnosti modlitby s bratřími a přístup k Eucharistii.
To je tedy svědectví naší, západní tradice, z Říma.(21)
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- 1. Církev a právo - problémy vztahu dnes
- 2. Místo práva v životě církve
- 3. Iniciace v kodexu - celkový pohled
- 4. Katechumenátní cesta k plnosti křesťanského života
- 5. Dvě formy křesťanské iniciace
- 6. Jednota iniciačních svátostí
- 8. Další problematika ohledně udílení iniciačních svátostí
- 9. Závěr
Autor: Jan Mráz