Pastorální teologie stojí před řadou klíčových výzev, které se netýkají pouze konkrétních aktivit, ale především vnitřního postoje a orientace, jež ovlivňuje naše konání. Tento článek nabízí podněty k zamyšlení, nikoli vyčerpávající seznam. Cílem je přiblížit zásadní postoje a stanoviska, která mají nezastupitelné místo v pastorální praxi a teologii. Text článku je zpracován na základě příspěvku Aleše Opatrného na Pastoračním symposiu v Praze  Břevnově 3. 10. 2024.

Metoda vidět – soudit – jednat

Jako cestu k poznání i k uskutečňování pastorálních zásad lze uplatnit metodu vidět – soudit – jednat (JOC). Tato metoda může být efektivně spojena s osvojováním a uplatňováním synodality v církvi. Zkušenost s Plenárním sněmem nám ukazuje, že pouhé vytyčování ideálních stavů není dostatečné. Je třeba kombinovat reflexi s praktickými kroky, aby nedošlo ke stagnaci.

Klíčové orientace a postoje pastorace

  • Odpoutání se od minulosti:
    Vyhýbejme se snahám konzervovat nebo obnovovat postoje a skutečnosti z minulých období.
  • Poznání a porozumění současnému světu:
    Primárním úkolem je poznávat současný svět a snažit se mu porozumět, i když to neznamená automatický souhlas.
  • Reakce na změny:
    Prudké změny ve společnosti by měly být vnímány jako příležitosti k tvořivému přístupu z pozic evangelia. Tedy kreativně, ne zlobně.
  • Osamělost jako reálný problém:
    Vnímejme osamělost lidí v rozvinuté společnosti a hledejme individuální řešení namísto obecných paušálních odpovědí.
  • Diaspora jako Boží realita:
    Uznávejme život církve v diaspoře jako Bohem respektovanou realitu, nikoliv omyl či křivdu.
  • Praktická víra:
    Učme lidi věřit ne jen v soubor nauk, ale jako  životní praxi ve všech oblastech života. Učme je počítat s postupností poznání i s dlouhodobými obtížemi.
  • Kulturní konflikty:
    Kultivujme kulturní války, pokud je to možné, nenechme se do nich vtahovat.
  • Služba konkrétním lidem:
    Služme konkrétním lidem a ne (jen) své představě o tom, jací by měli být nebo jaké bychom  si je přáli mít.
  • Inspirace papežem Františkem:
    Tvořivě zpracovávejme podněty papeže Františka jako autentického pokračovatele v podnětech 2. vat. koncilu (čili koncil domýšlet, ne jen citovat).
  • Doprovázení na cestě:
    Doprovázejme lidi na jejich vlastní cestě životem, aniž bychom je formovali podle svých vlastních představ. Vytrvale doprovázejme i ty, kteří se jen neúplně identifikují s obsahem a praxí křesťanské víry.
  • Realizace synodality:
    Synodalita by měla být stylem života církve, který nelze nařídit, ale který je třeba se učit.
  • Církev jako Boží dílo:
    Vnímejme církev primárně jako Boží výtvor, nikoliv naše dílo.
  • Víra v evangelium:
    Podporujme víru v evangelium jako mocnější než lidské zlo a hloupost.
  • Tvůrčí duchovnost:
    Kde jsme schopni, tam měnit strohou rigidnost v tvůrčí činnost z Ducha svatého ve výchově dětí i mládeže a formaci dospělých.

Specifické úkoly pastorace v českém kontextu

  • Objevování jádra víry:
    Přibližujme víru jako životní postoj spojující kříž, vzkříšení a spásu.
  • Duchovní rozlišování:
    Naše plány a snahy by měly být podrobovány neustálému duchovnímu rozlišování.
  • Služba evangeliu a lidem:
    Spojujme službu evangeliu a službu lidem jako dvě strany jedné mince.
  • Pozornost maličkým:
    Zaměřme se na chudé, neúspěšné a ty, kteří nestačí tempu života.
  • Nechtít být světskou elitou:
    Vyhýbejme se touhám zaujímat místo mezi vlivnými a úspěšnými tohoto světa - tedy zesvětšťování církve

Shrnutí

  • Vytrvale zkoumejme svět a lidi v něm.
  • Vytrvale se ptejme, co evangelium říká k tomu, co vidíme, poznáváme, konáme.
  • Milujme lidi v jejich reálném (neideálním) stavu a to bez podmínek.
  • Více se ptejme „Bože, co chceš ty“, než mu vykládat, co chceme my od něho.
  • Podrobujme naše plány, předsevzetí a snahy duchovnímu rozlišování
  • Náš zásadní pedagogický cíl: Pomáhejme křesťanům aby objevovali a žili svou křesťanskou identitu v pluralitě světa, v němž žijí.
  • Náš zásadní pedagogický prostředek: Přibližovat a realizovat uzdravující moc a sílu evangelia těm současníkům, kteří to potřebují a o to stojí a nevnucovat nežádané. 

 

Pastorální teologie má zůstávat otevřená výzvám současného světa, ale má být pevně zakotvená v evangelijních hodnotách, modlitbě a rozlišování.