Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Navigace: Tematické texty H HříchDelší texty Chuť deptat někoho slabšího je od ďábla

Chuť deptat někoho slabšího je od ďábla

Vatikán. „Co je to v našem nitru, že jsme ponoukáni posmívat se těm slabším?“ – tázal se papež František v kázání při ranní mši v kapli Domu sv. Marty. „Za takovýmto počínáním stojí ďábel, neboť v něm není soucit“ – konstatoval papež.

Komentoval tak první čtení dnešní liturgie z knihy Samuelovy (1 Sam 1,1-8), která vypráví o rodičích tohoto starozákonního proroka, o Elkanovi a Anně. Elkana měl dvě manželky: bezdětnou Annu a Penninu, která děti měla. Avšak Pennina, místo aby se snažila Annu těšit, nenechá si uniknout příležitost, jak ji ponížit a bezohledně jí dát najevo, že je bezdětná.

V Bibli se podobné situace vyskytují často, poznamenal papež a připomněl vztah mezi Abrahamovými ženami Hagar a bezdětnou Sárou, anebo manželky Joba a Tobiáše posmívající se svým ztrápeným manželům. Postoj zesměšňování slabšího však zaujímají také muži jako např. Goliáš vůči Davidovi.

„Kladu si otázku: jaké je nitro těchto lidí? Co je to v našem nitru, že jsme ponoukáni pohrdat, být bezohlední a posmívat se těm nejslabším? Je pochopitelné mít spadeno na někoho silnějšího... třeba když tě svádí závist... ale ti nejslabší?? Co nás to uvnitř ponouká? Je to jakýsi návyk jako bych měl potřebu někým opovrhovat, abych se cítil bezpečně. Jakási nutnost...

„Vyskytuje se to i mezi dětmi“ – pokračoval papež a zavzpomínal na svoje dětství, kdy ve čtvrti, kde bydlel, žila jistá choromyslná žena jménem Angiolina, která se celé dny toulala ulicemi. Ženy jí přinášely jídlo či oblečení, ale děti si z ní někdy tropily žerty. Říkalo se: »pojďme za Angiolinou, bude legrace«. „Kolik zlomyslnosti je i v dětech, když se navážejí do toho slabšího!“

„A dnes jsme toho neustále svědky ve školách. Fenomén šikany, napadání slabého, protože »jsi tlusťoch« nebo »cizinec, černý«... za to či ono. Atakování mezi dětmi a mládeží. Nejenom u Penniny či Hagar nebo manželky Tobiáše či Joba, ale také u dětí. To znamená, že v nás je něco, co nás ponouká napadat slabého. A mám za to, že je to jeden z rysů prvotního hříchu.“

„Možná, že psychologové – pokračoval papež - mají nějaká svoje vysvětlení této zvůle deptat druhého, protože je slabší, avšak já tvrdím, že je to jedna ze stop prvotního hříchu. Takovéto počínání je dílem satana. V něm totiž není soucit.“

„A tak jako máme dobrou touhu konat dobro, prokazovat skutky lásky, a říkáme, že »je to Duch svatý, který nás inspiruje«, tak postřehneme-li v sobě tuto chuť napadnout někoho, protože je slabší, nepochybujme o tom, že je v tom ďábel. Napadání slabého je totiž ďábelské počínání.“

„Prosme Pána - uzavíral František – aby nám dal milost soucitu. Ten je totiž od Boha. On s námi má soucit a pomáhá nám na cestě.“ 

 


Kázání z Domu sv. Marty 8.1.2018
(mig)
Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Hřích
Hřích - minutí se cílem
Etymologicko teologická úvaha nad pojmy hřích a dluh
Hřích je sám o sobě hříšníkovi trestem
Hřích - slovo patřící do středověku?!
Privilegovaným místem setkání s Kristem jsou naše hříchy
Uvědomění si hříchu

Ďábel, démon, satan, Zlý
Ten, kdo rozděluje – ďábel – nás nejenom odděluje od Boha, ale rozděluje také lidi mezi sebou...
Ježíš nás brání před ďáblem usazeným u našich dveří
Kristus porazil ďábla jeho vlastními zbraněmi
Mějme se na pozoru před ďáblem, který nás balamutí 
Poněvadž je náš odpůrce neviditelný, utíkejme se pod ochranu toho, který jej vidí 
S ďáblem nelze vést dialog 
Satan nám chce nabídnout "lepší řešení" 
Jak sv. Prokop oral s čertem, aneb něco o Satanu 
Satan se snaží zničit lidstvo, nás všechny
Chuť deptat někoho slabšího je od ďábla
K ďáblovi se nesmíme přibližovat, ani s ním vést dialog. Je sice přemožen, ale je stále nebezpečný

Pýcha
Pyšný člověk se nenechá nikým usměrnit
Pokušení každého člověka - dělat ze sebe šéfa
Všeználci mezi námi. Jsou ve všem kompetentní... 
Církev "potřebuje" pyšné lidi Apoštol Petr byl velmi namyšlený a pyšný muž
Mnozí lidé vykonali velké věci, sami ale padli
Biskupové musí pamatovat na tři základní věci
Biskupská hodnost je služba, nikoli honosná pocta
Narcismus teologů je nechutný a působí velké škody
S Tóbitem nebylo k vydržení 
S ďáblem nelze vést dialog
Když se cítíš být silný, nepodlehni domnělé jistotě 
Falešná pokora je klam, je jen jinou formou zaměřenosti na sebe.
Mnozí se chlubí tím, co nemá žádnou hodnotu 
Pane, dej, abychom nezpychli proto, žes nám dal své požehnání…
Četba Božího slova nás provádí mezi léčkami zoufalství a pýchy

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 27. 3. 2025, Čtvrtek 3. postního týdne

Jer 7,23-28;

Komentář k Jer 7,23-28: Požadavkem, abych dodržoval určité věci, chce Bůh moje dobro. Chápu vůbec jeho lásku? Neberu plnění příkazů jako něco omezujícího?

Zdroj: Nedělní liturgie

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní
(18. 3. 2025) Křížová cesty vsazená do osudů lidí v dnešním světě, tady a teď.