Navigace: Tematické texty B BlahoslavenstvíDelší texty Cíl duchovního doprovázení je v uvědomění si slabého místa své existence… (Klemens Schaup)
Cíl duchovního doprovázení je v uvědomění si slabého místa své existence… (Klemens Schaup)
Duchovní dary nemohou být přijaty, nejsou-li vytouženy. ... První slova, která Ježíš říká v Janově evangeliu, jsou otázkou položenou učedníkům: "Co hledáte?" (J 1,38) To není náhoda: Na začátku jejich života s ním navazuje Ježíš na jejich touhu. Volně přeložena mohla by tato otázka znít: "Kam vás vede vaše touha?" Jen lidé, kteří jsou ochotni přiznat si svou touhu a oddat se jí, vytvářejí ze své strany předpoklad, aby se mohli setkat s Ježíšem jako se zaslíbeným Mesiášem. (9) ...
"Magna charta touhy" je v Novém zákoně formulována v blahoslavenstvích. Ježíš blahoslaví právě ty lidi, kteří zřetelně cítí svou potřebnost - chudé, hladovějící, zarmoucené, pronásledované (Mt 5,3-12; l 6,2O-26). Jsou to lidé, kteří se na základě své životní situace nemohou vyhnout zkušenosti křehkosti lidské existence; lidé, kteří jsou jakoby nuceni hledat v Bohu naplnění své touhy, protože musí stále zakoušet, že pro jejich touhu neexistuje v tomto světě žádné uspokojení. Blahoslavena není jejich nouze; důvod spočívá spíše v zaslíbení, které jim je dáno: "Neboť oni obdrží zemi, budou nazváni Božími syny a uvidí Boha, dojdou milosrdenství..." Bez skutečnosti zaslíbení, které pro ně platí, by blahoslavenství byla výsměchem lidem v nouzi, hraničícím přímo s cynismem. Jedná se o výroky, které - odděleny od Boží lásky, zjevené v Ježíšovi - nemají žádný smysl. Ježíš se obrací se svým poselstvím k lidem, které jejich konkrétní životní okolnosti zaměřují k Bohu, k očekávání spásy a vykoupení od něho, k touze po něm. (1O) ...
Cílem doprovázení je proto pročistit sílu touhy, zaměřovat ji stále více k tomu, co podporuje život v Bohu, a osvobozovat z vazeb, které znesvobodňují a dusí život. (1O-11) ...
A Louf vidí přímo cíl duchovního doprovázení v dovedení cvičícího ke slabému místu jeho existence, k bodu, kde pozná, že se jeho život může zdařit pouze tehdy, svěří-li se Božímu milosrdenství. (srv. Louf 1979,3O-51) (13)
(Klemens Schaup: Doprovázení na duchovní cestě Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 9-13)