Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty S Skutky, činy (skutek lásky; dobrý skutek)Krátké texty, citáty Citáty z knihy: Kdo je můj bližní? (Józef Augustyn)

Citáty z knihy: Kdo je můj bližní? (Józef Augustyn)

Odpověď na otázku, zda smíme nebo máme někoho napomenout, musíme velmi důkladně zvážit. Čím více negativních hněvivých reakcí člověk pociťuje, tím opatrněji musí napomínat. Kdyby napomenutí mělo být pouhou ventilací zlosti a pobouřeni, neměl by napomínat vůbec. Napomenutí nesmí vyústit v pokořování a ponižování ostatních, nesmí ranit. K napomenutí z čistého srdce je třeba nejprve překonat vlastní zlost, hněv a pobouření.


Lásku k dítěti vyjádříme snad nejlépe, když si vážíme jeho citů. Dětské city musíme ctít.



Ve výchově je nezbytné umět sloučit jemnost, pochopení, určitou měkkost s rozhodností, jasností a citovou přehledností. Jsou to jen zdánlivé protiklady. Umění výchovy spočívá právě v tom, že víme, kdy máme být citliví a poddajní a kdy se máme chovat rozhodně a nesmlouvavě. Matka nemůže benevolentně přihlížet, když si dítě začne hrát s ostrým nožem nebo s ohněm nebo když týrá slabšího. Ale i rozhodná reakce by měla být poznamenána pochopením a jemností.

Když ale dítě matku terorizuje častěji, je možné, že jen nevědomě napodobuje postoje rodičů. Když rodiče nectí svobodu a city dítěte a užívají proti němu nátlak a přesilu, dítě - aniž o tom ví - se brání stejnou strategii. Je to pro něj způsob, jak si odreagovat zkušenosti z kontaktu s rodiči. Jádrem věci, o nějž se často výchova dětí tříští, je otázka svobody dítěte. Týká se to i velmi útlého věku. V každém období má dítě právo na minimální svobodu. Rodiče by měli vycítit rozsah dětské svobody a měli by ji dítěti poskytnout.

Když vidíme neshody mezi malým dítětem a matkou, ptejme se, jak vypadá vztah mezi oběma rodiči. Nepřiklonila se matka příliš citově k dítěti? Není pro ní dítě celým světem?

(Józef Augustyn: Kdo je můj bližní?, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1997, 112)


Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 30. 1. 2025, Čtvrtek 3. týdne v mezidobí

Žid 10,19-25;

Komentář k Mk 4,21-25: Plamének světla hasne, když nemá dostatek kyslíku. Tajemství evangelia: kdo má ochotu jej přijmout, bude světlem pro druhé.

Zdroj: Nedělní liturgie

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli v mezidobí cyklu C (26. 1. 2025)

(24. 1. 2025) Ježíš v Nazaretě ohlašuje, že se naplnila radostná zvěst. S důvěrou v Boží slovo se společně modleme:

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(24. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2025) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.