Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty Č ČlověkKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Setkání s Ježíšem (Vladimír Boublík)

Citáty z knihy: Setkání s Ježíšem (Vladimír Boublík)

Jestliže Bůh je v moderním světě opravdu mrtev, pak by měl žít alespoň v srdci církve. Jestliže ve světě umírá i hledání Boha a touha po něm, pak v církvi musí růst víra v Boha. Jestliže moderní svět věří pouze v budoucnost člověka, kterého postavil do středu vesmíru, pak křesťan musí věřit a hlásat, že budoucnost světa se uskutečnila v Kristu.

Možná, že hlasatelé „křesťanského“ ateismu se mýlí, když předpokládají, že hledání Boha je v srdci moderního člověka naprosto mrtvé. Snad zmizelo z určitých oblasti západní civilizace, ovládané sobeckým materialismem a hedonismem. Avšak hlubší pohled na moderní svět nás může přesvědčit, že i dnešní člověk hledá, touží a čeká. Jeho hledání je snad prostoupeno úzkostí, nedůvěrou a nejistotou - často se mění v tápání nebo i bloudění. V tomto hledání je však možno odkrýt hlubokou, i když neurčitou žízeň po pravdě a lásce a úzkostnou touhu po nějaké nové budoucnosti světa. Toto hledání vyžaduje řešení, které by odpovídalo hlubinám jeho touhy, úzkosti a čekání. Teologie ·> smrti Boha << nepochopila, jaké bohatství - řekl bych křesťanské bohatství - se skrývá v tomto nejistém hledání a úzkostném čekání moderního člověka. Zradila nejenom Boha a Krista, ale i touhu, hledání a úzkost moderního světa. Neboť i dnešní člověk - jako každý člověk, který chce plně prožívat svůj život - úzkostně hledá a čeká; čeká, aniž si toho je vědom, na odpověď, kterou mu může dát jenom Ježíšovo poselství.


Mezi životem člověka-tvora a životem člověka-učedníka Kristova existuje tedy nutný vztah: život člověka je zaměřen ke Kristu, který je jeho „budoucnost“ - proto může najít plnost svého života jenom u Krista a v Kristu; z druhé strany „nový život“ nabízený Kristem se vtěluje do života člověka; předpokládá tedy jeho neklid a hledání, jeho pohled zaměřený v budoucnost a touhu po překonání smrti a po plnosti života. Řád stvoření a řád „nového života“ nejsou tedy položeny vedle sebe, ale jsou vzájemně na sobě závislé: nový život se „vtěluje“ do lidského života a lidský život se může plně uskutečnit jenom ve věčném životě.


Rostoucí vědomí stále více vytváří osobní svobodu, nezávislost a důstojnost jednotlivce: člověk si stále více uvědomuje své osobní, svobodné „já“. Zároveň se však rozmnožuje také láska, v které se uskutečňuje osobní společenství celého lidstva. Lidstvo v dějinách se nezadržitelně stmeluje, sjednocuje a vytváří stále více svoji jednotu, která sice vyžaduje celou řadu vzájemných pout, směřuje však stále více k osobnímu společenství vytvořenému v lásce. Teilhard nachází tento sjednocující vzmach lidstva i pod chaotickou, krutou tváří současných dějin, kde je stále přítomno sobectví, válka, rasová, politická a třídní nenávist, národnostní, sociální a náboženské rozpory.

Jeho víra v budoucí společenství celého lidstva je tak silná, že nemizí ani v dobách nesmyslného výbuchu násilí a útlaku, s kterým se setkáváme v některých nových ideologiích. To jsou pro Teilharda pouze patologické úchylky, které vždy doprovázejí vývoj, nemohou ho však zabrzdit. V budoucnosti zvítězí osobní svoboda člověka nad temnou nutností vycházející z hmoty a nad neurčitou, anonymní masou ; vzmach lásky převládne nad nenávistí a sobectvím a přitažlivá síla jednoty nad odpuzujícími silami rozkladu a roztříštěnosti.


Člověk není pouze duch, ani nějaké více méně náhodné spojení duše s tělem. Jednota mezi „tělem“ a „duší“je tak hluboká, že člověk je jediná skutečnost se dvěma základními postoji a projevy, jež bývají označovány slovy „tělo“ a „duše“. Nesmíme však chápat „tělo“ ve smyslu příliš biologickém: v očích teologie „tělo“ je celý člověk ve svém řekněme hmotném obsahu; a „duše“ je člověk ve svém duchovním obsahu.(315)

(Vladimír Boublík: Setkání s Ježíšem, Křesťanská akademie, Řím 1970)


Témata: Člověk

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mich 5,1-4a; Žalm Žl 80,2ac+3.15-16.18-19; Žid 10,5-10
Lk 1,39-45

Často citované evangelium zachycuje zážitek víry. Maria uvěřila Božímu poslovi a vydala se za Alžbětou, zřejmě více jak sto kilometrů daleko. Ale jak obhájí to, že ač svobodná, je v jiném stavu? Její starost je však vyřešena dříve, než by cokoli musela vysvětlovat. Alžběta všechno ví! Marii se nejen „vyplatilo“ opřít se vírou o Boha, ale navíc zakusila sílu Boží moci, která nezná vzdálenost a omezení… Tuto radost a naději víry okoušíme každé Vánoce. I letos jsme pozváni uvěřit Bohu a opřít se o jeho slovo.

Zdroj: Nedělní liturgie

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2024) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...
(20. 12. 2024) Informace o Vánocích, biblické texty, koledy a noty ke stažení, recepty, texty k zamyšlení, materiály pro…

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2024) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2024) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12.…

Evangelizujte prostřednictvím médií

Evangelizujte prostřednictvím médií
(6. 12. 2024) Papež František se setkal se členy multimediálního kanálu „El Sembrador Nueva Evangelización“, poděkoval jim…

Svatý Mikuláš - materiály pro děti

Svatý Mikuláš - materiály pro děti
(5. 12. 2024) Podklady pro práci s dětmi: vyprávění s obrázky / katecheze / rébusy, luštěnky, bludiště / omalovánky / vyrábění,…