Navigace: Tematické texty V VelikonoceKomentáře liturgie Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku
Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku
Při večerní mši svaté na Zelený čtvrtek oslavujeme ustanovení eucharistie při Ježíšově poslední večeři s učedníky. Henri Nouwen pronesl jednou kázání o čtyřech slovesech eucharistie „Ježíš vzal chléb, požehnal jej, lámal a dával svým učedníkům.“
Vzal, přijal
Bůh nás přijal a také my se snažíme přijímat sebe samé.
Požehnal
Jsme požehnáni. Bůh nad námi vyřkl své dobré slovo. Ve křtu nad námi vyslovil: „Jsi můj milovaný syn, jsi má milovaná dcera. V tobě mám zalíbení.“
Lámal
Jsme také rozlomeni. Avšak tam, kde jsme rozlomeni, praskají krunýře, kterými jsme opevnili své srdce. Otvíráme se tím svému pravému já i svým bratřím a sestrám.
Dával
Můžeme dávat. Život je plodný pouze tehdy, dokážeme-li nejen přijímat, ale i dávat, vydávat se a odevzdávat. Kdo by však chtěl pouze dávat, ten zcela vyčerpá své síly. A naopak ten, kdo jen bere, se tím zadusí. Proto musíme hledat správnou rovnováhu mezi braním a dáváním. Dávat dokážeme pouze za předpokladu, že na nás spočívá Boží požehnání a že jsme také rozlomeni – otevřeni. Být rozlomený je součástí modlitby. Rozlámaný chléb rozdáváme dále. Sebe samé dokážeme rozdávat jedině tehdy, je-li naše srdce otevřené.
Ježíš se k nám sklání
Mše svatá na Zelený čtvrtek se vyznačuje obřadem umývání nohou. Tímto obřadem vykládá tajemství vlastní smrti na kříži. Na kříži se Ježíš sklání až do prachu, k nám lidem, aby uzdravil naše zranitelné místo, naši Achillovu patu, a aby nás očistil tam, kde se znovu a znovu špiníme, když chodíme bosky po této zemi – jak to bylo obvyklé za Ježíšovy doby. Evangelista Jan vykládá Ježíšovu smrt jako dokonalé naplnění jeho lásky. „A protože miloval svoje, kteří byli ve světě, projevil jim lásku až do krajnosti“ (Jan 13,1).
Ježíš odkládá svrchní šat. Odkládá svou božskou důstojnost, aby se stal naším otrokem, který nám umývá nohy. Jeho smrt na kříži je činem lásky a službou. Za svého života nás očistil svým slovem (srov. Jan 15,2), nyní dovršuje naše očištění svou smrtí na kříži.
Dokázat se vyrovnat se svým utrpením
Po přijímání se však nálada bohoslužby náhle zcela mění. Zbylé proměněné hostie jsou přeneseny do kostelní krypty a z oltáře mizí veškerá výzdoba. Po celou noc se v kryptě nabízí možnost bdít v modlitbě spolu s Ježíšem. Učedníci na Olivové hoře usnuli, ale Ježíš v modlitbě zápasil, aby se nakonec odevzdal do Otcovy vůle. Ani my nechceme spát, ale bdít spolu s ním.
Modlíme se v Ježíšově přítomnosti za lidi, kteří dnes bojují o to, aby se dokázali vyrovnat se svým utrpením; za ty, kteří prožívají na pracovišti šikanu; kteří se cítí přetíženi; za ty, kteří jakkoli strádají. Modlíme se, aby si církev slavením velikonočních událostí zachovala citlivost k utrpení lidí a otevřenost vůči Ježíšovu Duchu.
Inspirace pro Zelený čtvrtek
Udělejme si ve čtvrtek v noci čas. Vydejme se třeba do kostela na noční bdění s Ježíšem a modleme se přitom na všechny úmysly, které se nám v tomto čase společné modlitby s ním vybaví. Nebo prostě vyjděme ven do noci a představme si, že i Ježíš byl v noci po poslední večeři sám se svým zápasem o Boží vůli, protože ho všichni učedníci opustili.
Můžeme si v nočním tichu položit otázku:
- Kde mě lidé opustili?
- Kde jsem odkázán pouze na sebe?
- Jaká je pro mě Boží vůle?
Až se budeme snažit bdít s Ježíšem, možná se nám budou víčka klížit únavou. Tehdy mu odevzdejme svou únavu a poprosme ho, aby nám otevřel oči a my poznali, co po nás Bůh dnes žádá.
Z knihy Anselm Grün, Otče, odpusť jim Sedm Ježíšových slov na kříři
Člověk v posledních okamžicích života většinou neříká banality, natož Boží Syn! Právem křesťané po staletí rozjímají o posledních Ježíšových slovech na kříži, vždyť se nás hluboce dotýkají. Vlévají nám naději, že díky Ježíšovu sebedarování je možné dojít odpuštění a spásy, že se nám otevřela cesta do Boží blízkosti, a to i tváří tvář rozkladné síle hříchu a smrti. Anselm Grün nám zde nabízí vynikající pomůcku k postní duchovní obnově. Můžeme z ní čerpat po celou dobu postní, ale i jen pro víkendovou rekolekci, lze ji použít soukromě i ve společenství.
Autor: Anselm Grün
Související texty k tématu:
Velikonoce - samostatná velikonoční stránka
Velikonoce (jen) na webu pastorace.cz zde
Liturgie
- Liturgie jako dialog mezi Bohem člověkem
- Co je mše a její části
- Všeobecný úvod k římskému misálu, stručná prezentace (Benedikt Mohelník OP)
- Komentář k jednotlivým posvátným znamením při mši svaté podle R. Guardiniho
- Mše svatá
- Instruktážní videa pro ministranty
- Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání...
- Pojem kult nevystihuje podstatu liturgie
- Co mi vadí na katolické mši
- Kostel nemá být místem smutku
- Ne abys krášlil chrám, a přitom nedbal chudého a trpícího (Jan Zlatoústý)
- Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný (Tomáš Špidlík)
- Velikonoce v pekle zajateckého tábora Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční...
- Prázdný kostel? Není to tím, že liturgie lidem nic neříká?
- Bohoslužba není náhražkou obrácení
- Snaha dávat větší váhu gestům a vnějším rituálům než postoji srdce
- Reforma liturgické reformy?
- Oremus Kniha komentářů ke vstupním modlitbám mešní liturgie.