Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VelikonoceKomentáře liturgie Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku

Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku

Při večerní mši svaté na Zelený čtvrtek oslavujeme ustanovení eucharistie při Ježíšově poslední večeři s učedníky.  Henri Nouwen pronesl jednou  kázání o čtyřech slovesech eucharistie „Ježíš vzal chléb, požehnal jej, lámal a dával svým učedníkům.“

Vzal, přijal

Bůh nás přijal a také my se snažíme přijímat sebe samé.

Požehnal

Jsme požehnáni. Bůh nad námi vyřkl své dobré slovo. Ve křtu nad námi vyslovil: „Jsi můj milovaný syn, jsi má milovaná dcera. V tobě mám zalíbení.“

Lámal

Jsme také rozlomeni. Avšak tam, kde jsme rozlomeni, praskají krunýře, kterými jsme opevnili své srdce. Otvíráme se tím svému pravému já i svým bratřím a sestrám.

Dával

Můžeme dávat. Život je plodný pouze tehdy, dokážeme-li nejen přijímat, ale i dávat, vydávat se a odevzdávat. Kdo by však chtěl pouze dávat, ten zcela vyčerpá své síly. A naopak ten, kdo jen bere, se tím zadusí. Proto musíme hledat správnou rovnováhu mezi braním a dáváním. Dávat dokážeme pouze za předpokladu, že na nás spočívá Boží požehnání a že jsme také rozlomeni – otevřeni. Být rozlomený je součástí modlitby. Rozlámaný chléb rozdáváme dále. Sebe samé dokážeme rozdávat jedině tehdy, je-li naše srdce otevřené.

Ježíš se k nám sklání

Mše svatá na Zelený čtvrtek se vyznačuje obřadem umývání nohou. Tímto obřadem vykládá tajemství vlastní smrti na kříži. Na kříži se Ježíš sklání až do prachu, k nám lidem, aby uzdravil naše zranitelné místo, naši Achillovu patu, a aby nás očistil tam, kde se znovu a znovu špiníme, když chodíme bosky po této zemi – jak to bylo obvyklé za Ježíšovy doby.  Evangelista Jan vykládá Ježíšovu smrt jako dokonalé naplnění jeho lásky. „A protože miloval svoje, kteří byli ve světě, projevil jim lásku až do krajnosti“ (Jan 13,1).

Ježíš odkládá svrchní šat. Odkládá svou božskou důstojnost, aby se stal naším otrokem, který nám umývá nohy. Jeho smrt na kříži je činem lásky a službou. Za svého života nás očistil svým slovem (srov. Jan 15,2), nyní dovršuje naše očištění svou smrtí na kříži.

Dokázat se vyrovnat se svým utrpením

Po přijímání se však nálada bohoslužby náhle zcela mění. Zbylé proměněné hostie jsou přeneseny do kostelní krypty a z oltáře mizí veškerá výzdoba. Po celou noc se v kryptě nabízí možnost bdít v modlitbě spolu s Ježíšem. Učedníci na Olivové hoře usnuli, ale Ježíš v modlitbě zápasil, aby se nakonec odevzdal do Otcovy vůle. Ani my nechceme spát, ale bdít spolu s ním.

Modlíme se v Ježíšově přítomnosti za lidi, kteří dnes bojují o to, aby se dokázali vyrovnat se svým utrpením; za ty, kteří prožívají na pracovišti šikanu; kteří se cítí přetíženi; za ty, kteří jakkoli strádají. Modlíme se, aby si církev slavením velikonočních událostí zachovala citlivost k utrpení lidí a otevřenost vůči Ježíšovu Duchu.

Inspirace pro Zelený čtvrtek

Udělejme si ve čtvrtek v noci čas. Vydejme se třeba do kostela na noční bdění s Ježíšem a modleme se přitom na všechny úmysly, které se nám v tomto čase společné modlitby s ním vybaví. Nebo prostě vyjděme ven do noci a představme si, že i Ježíš byl v noci po poslední večeři sám se svým zápasem o Boží vůli, protože ho všichni učedníci opustili.

Můžeme si v nočním tichu položit otázku:

  • Kde mě lidé opustili?
  • Kde jsem odkázán pouze na sebe?
  • Jaká je pro mě Boží vůle?

Až se budeme snažit bdít s Ježíšem, možná se nám budou víčka klížit únavou. Tehdy mu odevzdejme svou únavu a poprosme ho, aby nám otevřel oči a my poznali, co po nás Bůh dnes žádá.


Otče, odpusť jim

Z knihy Anselm GrünOtče, odpusť jim Sedm Ježíšových slov na kříři

Člověk v posledních okamžicích života většinou neříká banality, natož Boží Syn! Právem křesťané po staletí rozjímají o posledních Ježíšových slovech na kříži, vždyť se nás hluboce dotýkají. Vlévají nám naději, že díky Ježíšovu sebedarování je možné dojít odpuštění a spásy, že se nám otevřela cesta do Boží blízkosti, a to i tváří tvář rozkladné síle hříchu a smrti. Anselm Grün nám zde nabízí vynikající pomůcku k postní duchovní obnově. Můžeme z ní čerpat po celou dobu postní, ale i jen pro víkendovou rekolekci, lze ji použít soukromě i ve společenství. 

 

Čtení z dnešního dne: Pátek 31. 1. 2025, Památka sv. Jana Boska, kněze

Žid 10,32-39;

Komentář k Žid 10,32-39: Povzbuzení trpících je i mým úkolem. Mohu dnes myslet na ty, kdo jsou pro svou víru „veřejně tupeni a utiskováni“. A sám chci děkovat za dar svobody a správněji ji využívat…

Zdroj: Nedělní liturgie

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli v mezidobí cyklu C (26. 1. 2025)

(24. 1. 2025) Ježíš v Nazaretě ohlašuje, že se naplnila radostná zvěst. S důvěrou v Boží slovo se společně modleme:

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(24. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2025) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.