Odpuštění nemění minulost, ale otevřít cestu ke změně budoucnosti. - archív citátů

Navigace: Tematické texty E EucharistieZávěrečné poznámky, myšlenky, literatura, odkazy Komentář k jednotlivým posvátným znamením při mši svaté

Komentář k jednotlivým posvátným znamením při mši svaté

Komentář k jednotlivým posvátným znamením při mši svaté.
/ podle knížky:"Posvátná znamení" R. Guardini /
*Před začátkem mše svaté /po vstupní písni/*

1. O znamení kříže

I když jsme jej dělali mnohokrát, chceme jej nyní udělat poctivě. To proto, abychom si uvědomili vlastní podstatu tohoto znamení. Je to znamení naší spásy, při kterém oslovujeme Nejsvětější Trojici. Prosíme touto krátkou modlitbou o pomoc při nesení osobního kříže, ale i o to, abychom započatý čas prožili ve společenství lásky a vzájemného obdarovávání, jak je tomu mezi jednotlivými osobami Nejsvětější Trojice.





*Po úvodu celebranta k úkonu kajícnosti*
2. Bití v prsa

Čisté srdce, vyznání vin je základním předpokladem slavení eucharistie. Proto na tomto místě při mši svaté se při slovech vyznání bijeme v prsa. Toto znamení má udeřit do bran našeho vnitřního světa a otřást jím až do hloubky. Tu volá Boží hlas:"Probuď se ! Podívej se kolem sebe! Vzpamatuj se! Změň své smýšlení! Čiň pokání!" Toto zvolání ztělesňuje bití v prsa.

Budím tím sám sebe. Je to tedy vzpamatování, lítost, obrácení mysli.






*Před čtení evangelia*
3. Stání

Úcta K Bohu se neprojevuje jenom klaněním, pokleknutím, ale i jiným způsobem - stáním. Znamená to především usebranost, pozornost. Ve stoje je člověk pohotový, je schopen hned odejít, přijmout rozkaz, začít práci, jakmile je mu určena.

My chceme nyní naslouchat evangeliu, radostné zvěsti a přijmout ji do svého života a jít ji hned předávat dál.






*Po přímluvách*
4. Obětní průvod

Obětováním darů vyjadřujeme vděčnost Bohu: S radostí vracíme Bohu
to, co nám Bůh daroval jako první. Přinášení darů je praktické vyznání víry.

Vstupujeme do eucharistického obětování, při kterém nám Kristus nenabízí hmotné věci, ale sama sebe, a obětováním sebe vytváří společenství v lidstvu.

I my jsme pozváni, abychom se nabídli Bohu ke službě, oběti právě skrze naše radosti , bolesti a kříže. Nyní chceme dát vše, co nosíme ve svém srdci, aby On to vše proměnil a později nás posílil svým tělem k následování.

Zbavíme-li se něčeho na znamení vděčnosti, prohlubujeme ryzí
smysl společenství, a to je cíl našeho zřeknutí. Radost z dávání nevyplývá z toho, že se něčeho zříkáme, ale z toho, že vytváříme společenství. Ochuzování vlastního "já" obohacuje "nás".






*Po zpěvu Svatý, svatý*
5.Klečení

Když si klekneme, vyjadřujeme malost a nedokonalost před velikým Bohem. Naše klečení se stává důvěrným přijímáním Božího plánu v plné jistotě, že sám Bůh vrchovatě naplní chudobu naší každodennosti. Konečně představuje tento postoj hluboké uvědomění si naší hříšnosti.






*Po závěrečné modlitbě a ohláškách*
6.Žehnání

Úkon žehnání nemá v sobě nic magického, neomezuje se na pouhé magické gesto, ale vstupuje do čistého srdce, které má pohled obrácený vzhůru a touží být zaplaven světlem pocházejícím od Boha. Toto gesto mi dává jistotu, že mne Bůh podpírá, obohacuje svou mocí a doprovází na cestě.

*************


Související texty k tématu:

Eucharistie

Liturgie
- Liturgie jako dialog mezi Bohem člověkem
Co je mše a její části
Všeobecný úvod k římskému misálu, stručná prezentace (Benedikt Mohelník OP)
Komentář k jednotlivým posvátným znamením při mši svaté podle R. Guardiniho
Mše svatá
Instruktážní videa pro ministranty 
Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání... 
Pojem kult nevystihuje podstatu liturgie
Co mi vadí na katolické mši
Kostel nemá být místem smutku
Ne abys krášlil chrám, a přitom nedbal chudého a trpícího (Jan Zlatoústý)
Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný (Tomáš Špidlík)
Velikonoce v pekle zajateckého tábora Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční...
Prázdný kostel? Není to tím, že liturgie lidem nic neříká?
Bohoslužba není náhražkou obrácení
Snaha dávat větší váhu gestům a vnějším rituálům než postoji srdce
Reforma liturgické reformy?
Oremus Kniha komentářů ke vstupním modlitbám mešní liturgie. 

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 21. 11. 2024, Čtvrtek, Památka Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě

Zj 5,1-10;

Komentář k Zj 5,1-10: Jan naříká nad tím, že se nenajde nikdo vhodný k tomu, aby otevřel svitek. Na konci církevního roku mohu i já litovat nevyužitých šancí. Ale nezávisle na mně: vítězství je konečné!

Zdroj: Nedělní liturgie

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2024) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2024) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Světový den chudých

Světový den chudých
(13. 11. 2024) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2024) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2024) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...