Navigace: Tematické texty E Eschatologie, konec světa, věci posledníCitáty z Katechismu katolické církve Naděje v nové nebe a novou zemi
Naděje v nové nebe a novou zemi
1042
Na konci času dojde Boží království své plnosti. Po všeobecném soudu budou spravedliví navždy kralovat s Kristem, oslaveni na těle i na duchu, a i samotný vesmír bude obnoven:
"Církev... bude dovršena teprve v nebeské slávě, až přijde čas, kdy bude všechno obnoveno. Pak bude s lidským pokolením dokonale v Kristu obnoven celý svět, který je těsně spojen s člověkem a jeho prostřednictvím dosahuje svého cíle."
1043
Tuto tajemnou obnovu, která přemění lidstvo i svět, nazývá Písmo svaté "novým nebem a novou zemí" (2 Petr 3,13). Konečně se uskuteční Boží úmysl, "že sjednotí v Kristu vše, co je na nebi i na zemi" (Ef 1,10).
1044
V tomto novém vesmíru, v nebeském Jeruzalémě, bude Bůh přebývat mezi lidmi. "Setře jim každou slzu z očí: nebude už smrt ani zármutek, nářek ani bolest už nebude, protože co dříve bylo, pominulo" (Zj 21, 4).
1045
Co se týká člověka, bude v tomto dovršení konečně zcela uskutečněna jednota lidského pokolení, kterou chtěl Bůh již od stvoření a ustanovil putující církev v dějinách "jakoby svátostí" této jednoty. Ti, kteří budou spojeni s Kristem, vytvoří společenství vykoupených, "svaté město" Boží (Zj 21,2), "choť Beránkovu" (Zj 21, 9). Toto společenství už nebude zraňováno hříchem, necudnostmi, sobectvím, které ničí nebo zraňují pozemské společenství lidí. Blažené patření, v němž se bude Bůh nevyčerpatelným způsobem otevírat vyvoleným, bude nevysychajícím pramenem věčného štěstí míru a vzájemného sdílení.
1046
Pokud jde o vesmír, zjevení potvrzuje hluboké spojení osudu hmotného světa a člověka:
"Celé tvorstvo nedočkavě čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě. Vždyť tvorstvo bylo podrobeno nicotnosti... Zůstala však tvorstvu naděje, že i ono bude vysvobozeno z poroby porušení... A víme přece, že celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. A není samo. I my, ačkoliv už máme první dary Ducha, i my sami uvnitř naříkáme a očekáváme... vykoupení našeho těla" (Řím 8,19-23).
1047
Také viditelný vesmír je tedy určen k tomu, aby byl přeměněn, "aby i sám svět, obnovený ve svém prvotním stavu, byl už bez jakékoliv překážky ve službách spravedlivých" tím, že se bude podílet na jejich oslavení ve vzkříšeném Ježíši Kristu.
1048
"Neznáme čas, kdy dospěje ke svému konci země a lidstvo, ani způsob přeměny vesmíru. Tento viditelný svět zohyzděný hříchem sice pomine, ale dostává se nám poučení, že Bůh připravuje nový příbytek, novou zemi, ve které přebývá spravedlnost a jejíž blaženost naplní a převýší všechny touhy lidského srdce po pokoji."
1049
"Očekávání nové země však nesmí oslabit, nýbrž spíše povzbudit úsilí o zvelebení této země, kde roste tělo nové lidské rodiny, která již může poskytnout jakýsi nástin nového věku. I když je třeba pečlivě rozlišovat pozemský pokrok od růstu Kristova království, má přesto tento pokrok pro Boží království veliký význam, pokud přispívá k lepšímu uspořádání lidské společnosti".
Související texty k tématu:
Naděje
- Křesťanská naděje není optimismus, ale mnohem víc
- Naděje je most mezi polotemnou přítomností a budoucností
- Křesťanská naděje je jako fotbalový míč
- Doufat znamená...
- Každý řetěz který nás poutá, lze přetrhnout...
- Modlitba - tlumočník naděje
- Na konci života nevidím tmu hrobu, ale...
- Naděje soubor textů