Navigace: Tematické texty N Nanebevstoupení PáněCitáty z Katechismu katolické církve Nanebevstoupení - citáty z KKC
Nanebevstoupení - citáty z KKC
659
Poslední Ježíšovo zjevení končí nezvratným /definitivním/ vstupem jeho lidství do božské slávy, symbolizované oblakem a nebem, kde od té doby sedí po Boží pravici.
661
Nanebevstoupení zůstává úzce spojeno se sestoupením z nebe, které se uskutečnilo vtělením. Pouze ten, který "vyšel od Otce", se může k Otci navrátit: Kristus. "Nikdo nevystoupil do nebe, kromě toho, který sestoupil z nebe, totiž Syn člověka" (Jan 3,13). Lidstvo ponechané svým přirozeným silám nemá přístup do "Otcova domu" (Jan 14,2), do Božího života a jeho blaženosti. Jedině Kristus mohl otevřít člověku tento přístup, "aby nám dal naději, že i my, jeho údy, budeme spojeni v téže slávě tam, kam nás předešel on, jako naše Hlava a jako Prvorozený.
662
Ježíš Kristus, jediný kněz nové a věčné smlouvy, "nevešel do svatyně, zbudované lidskýma rukama,... ale do samého nebe, aby se teď staral o naše záležitosti u Boha" (Žid 9,24).
665
Kristovo nanebevstoupení označuje definitivní vstup Ježíšova lidství do Boží nebeské sféry, odkud znovu přijde, ale která jej zatím ukrývá před zraky lidí.
666
Ježíš Kristus, hlava církve, vstupuje před námi do slavného království Otce, abychom my, údy jeho Těla, žili v naději, že jednou s ním budeme na věky.
697
Oblak a světlo. Tyto dva symboly jsou při projevech Ducha svatého neoddělitelné. Již při Božích zjeveních ve Starém zákoně zjevuje oblak - někdy temný, jindy zářivý - živého Boha a spasitele, zahaluje přesažnost jeho slávy: Mojžíšovi na hoře Sinaj,30 ve stanu Setkání,31 a během putování pouští;32 Šalomounovi při posvěcení chrámu.33 Tyto předobrazy naplňuje Kristus v Duchu svatém. Ten totiž "sestupuje na Pannu Marii a zastíní ji", aby počala a porodila Ježíše.34 Na hoře Proměnění on přichází v oblaku, který zahalí Ježíše, Mojžíše a Eliáše, Petra, Jakuba a Jana, a "z oblaku" se ozývá hlas, který říká: "To je můj vyvolený Syn, toho poslouchejte" (Lk 9,34-35). Konečně tentýž oblak zastře Ježíše pohledu učedníků v den nanebevstoupení35 a oblak ho zjeví jako Syna člověka v jeho slávě v den jeho příchodu.