Naděje je jako otvor, kterým proudí do hlubin naší duše světlo  - archív citátů

Navigace: Tematické texty A AteismusDelší texty Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Skutečností je, že Nietzsche stylisticky rozbil formu a jeho neuhlazené popisy daných problémů na nejvyšším stupni citlivosti v lidských emocích znemožnily uniknout pulsu reality. Jeho styl psaní, posazený na půli cesty mezi metaforou a doslovným tvrzením, byl něčím zcela mimořádným. Všechno, co řekl, mělo nádech a sílu fantazie pevně spjaté se skutečností, čímž se představa z jeho mysli se strhující silou přenášela do mysli čtenářovy. Freud o něm několikrát řekl, že sám sebe zná lépe než kterýkoli jiný člověk. Tato diagnóza zní poněkud tragikomicky, protože Nietzsche strávil posledních jedenáct let svého života duševně chorý.

Dalo by se přesvědčivě diskutovat o tom, zda se Nietzsche znal lépe než kdokoli jiný, ale mimo jakoukoli diskusi se zdá být to, že více než kterýkoli jiný autor s bolestnější otevřeností dramatizoval logické výsledky ateismu. Odtáhl filozofii od její tendence unikat konkrétnímu uplatňování jejích závěrů, zatímco stoupá po žebříku abstrakce. Nutil filozofa zaplatit plnou cenu své jízdenky k ateismu a dívat se, zda mu dá vyváznout. Nietzsche se chtěl dívat životu přímo do očí, aniž by mu ve výhledu bránil nějaký Bůh, a to, co viděl, mučilo jeho mysl.

...
Když člověk probodl Boží srdce, krvácel ve skutečnosti on sám.

Tato rána, kterou člověk sám sobě způsobil na úsvitu dvacátého století, měla neovladatelně krvácet i v dalších desetiletích. V šedesátých letech uvedl časopis Time jako jeden z titulků na obálce: "Bůh je mrtev." V sedmdesátých letech na obálce oznamoval: "Marx je mrtev." To podnítilo jednoho cynika na vysoké škole k poznámce: "Bůh je mrtev, Marx je mrtev a já se taky necítím dvakrát dobře."

Přesně to měl Nietzsche na mysli: důsledky Boží smrti proniknou do každé oblasti života a tato myšlenka bude už sama o sobě nesnesitelná. Může se projevit jako sebevražedná, pokud člověk nevstane a nevezme situaci do svých rukou.

Protože Bůh zemřel v devatenáctém století, říkal dále Nietzsche, ve dvacátém století se projeví dva přímé důsledky.
Za prvé předpovídal, že dvacáté století bude nejkrvavějším stoletím v dějinách, a za druhé, že propukne celosvětové šílenství. V obojím měl pravdu.


Jednou někdo napsal G. K. Chestertonovi a ptal se ho, co si myslí o civilizaci. Chesterton pohotově odpověděl: "Myslím, že to je skvělý nápad; proč už s tím někdo nezačal?"



***

Se svolením převzato z knihy: Skutečná tvář ateismu, kterou vydalo nakladatelství NÁVRAT DOMŮ


***

Několik kapitol z této knihy naleznete zde


Témata: Ateismus

Čtení z dnešního dne: Pondělí Pondělí 22. 7. 2024, Svátek sv. Marie Magdalény

Pís 3,1-4a;

Komentář k Jan 20,1.11-18: Radost, kterou tohoto jitra prožila Marie Magdalena v zahradě, ať mě provází celý den. A ve chvílích, kdy je nám do pláče, nebojme se mu svěřit. Snažme se jej pak poznat po hlase…

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2024) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. 

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2024) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby…

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2024) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2024) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2024) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2024) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2024) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)