Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Navigace: Tematické texty A AteismusDelší texty Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Skutečností je, že Nietzsche stylisticky rozbil formu a jeho neuhlazené popisy daných problémů na nejvyšším stupni citlivosti v lidských emocích znemožnily uniknout pulsu reality. Jeho styl psaní, posazený na půli cesty mezi metaforou a doslovným tvrzením, byl něčím zcela mimořádným. Všechno, co řekl, mělo nádech a sílu fantazie pevně spjaté se skutečností, čímž se představa z jeho mysli se strhující silou přenášela do mysli čtenářovy. Freud o něm několikrát řekl, že sám sebe zná lépe než kterýkoli jiný člověk. Tato diagnóza zní poněkud tragikomicky, protože Nietzsche strávil posledních jedenáct let svého života duševně chorý.

Dalo by se přesvědčivě diskutovat o tom, zda se Nietzsche znal lépe než kdokoli jiný, ale mimo jakoukoli diskusi se zdá být to, že více než kterýkoli jiný autor s bolestnější otevřeností dramatizoval logické výsledky ateismu. Odtáhl filozofii od její tendence unikat konkrétnímu uplatňování jejích závěrů, zatímco stoupá po žebříku abstrakce. Nutil filozofa zaplatit plnou cenu své jízdenky k ateismu a dívat se, zda mu dá vyváznout. Nietzsche se chtěl dívat životu přímo do očí, aniž by mu ve výhledu bránil nějaký Bůh, a to, co viděl, mučilo jeho mysl.

...
Když člověk probodl Boží srdce, krvácel ve skutečnosti on sám.

Tato rána, kterou člověk sám sobě způsobil na úsvitu dvacátého století, měla neovladatelně krvácet i v dalších desetiletích. V šedesátých letech uvedl časopis Time jako jeden z titulků na obálce: "Bůh je mrtev." V sedmdesátých letech na obálce oznamoval: "Marx je mrtev." To podnítilo jednoho cynika na vysoké škole k poznámce: "Bůh je mrtev, Marx je mrtev a já se taky necítím dvakrát dobře."

Přesně to měl Nietzsche na mysli: důsledky Boží smrti proniknou do každé oblasti života a tato myšlenka bude už sama o sobě nesnesitelná. Může se projevit jako sebevražedná, pokud člověk nevstane a nevezme situaci do svých rukou.

Protože Bůh zemřel v devatenáctém století, říkal dále Nietzsche, ve dvacátém století se projeví dva přímé důsledky.
Za prvé předpovídal, že dvacáté století bude nejkrvavějším stoletím v dějinách, a za druhé, že propukne celosvětové šílenství. V obojím měl pravdu.


Jednou někdo napsal G. K. Chestertonovi a ptal se ho, co si myslí o civilizaci. Chesterton pohotově odpověděl: "Myslím, že to je skvělý nápad; proč už s tím někdo nezačal?"



***

Se svolením převzato z knihy: Skutečná tvář ateismu, kterou vydalo nakladatelství NÁVRAT DOMŮ


***

Několik kapitol z této knihy naleznete zde


Témata: Ateismus

Čtení z dnešního dne: Pondělí 31. 3. 2025, Pondělí 4. postního týdne

Iz 65,17-21;

Komentář k Jan 4,43-54: Živá, zrající víra královského služebníka je v protikladu se strnulým postojem lidí, požadujících zázraky. Kéž se v životě přesvědčuji o tom, že právě víra v Ježíšovo slovo dokáže oživit mnohé, co se zdálo již mrtvé.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: