Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty D DiskuseUkončené diskuze PASTORACE=PSYCHOLOGIE ?! (08.01.01)

PASTORACE=PSYCHOLOGIE ?! (08.01.01)


V posledni dobe jsem se setkal s vice pohledy na pastoraci, ze kterych mam ale pocit, ze v pastoraci jde vice o psychologickou radu a ne o Boha. Nemaskuje se tak psychologie za nabozenstvi?

Psychologie ma co rici v mnoha oblastech, jake ma ale misto v nabozenstvi?

Tedy prakticky receno, nakolik mohu a mam jako clovek pracujici s lidmi v ramci cirkve vyuzivat psychologie? Nestavam se tak vlastne nesolidnim, nebot jsem zamenil pracovni metodu ci dokonce predmet sve prace?

Mate nekdo s tim konkretni zkusenost? Zazili jste to nekdo i jako klienti?

autor: Miki
ODPOVĚDĚT


Odpovědi(5):
NEBO PODCEňOVANá (27.09.01)
Já se zase setkávám překvapivě u některých mladých kněží s podceňováním a odmítáním psychologie, až s pohrdáním. Prý to nění o duchovním životě. Zdá se mi to škoda. Copak lze takto stavět do protikladu lidské dispozice a duchovní život?
autor: Martina

PSYCHOLOGIE JE DOBRá, ALE PřECEňOVANá (13.04.01)
Psychologie má z profánních věd logicky k pastoraci asi nejblíže, pastorace ji nemůže nevyužívat.

Na druhé straně ale souhlasím s iniciátorem diskuze v tom, že psychologie je společně se sociologií dnes velmi módní a přeceňovanou - já bych možná řekl až zbožňovanou - záležitostí. Pozoruji, že důraz na psychologii a jednotlivé speciální psychologické školy (které mají nezřídka i svůj filozofický rozměr) v pastoraci může v některých případech zastiňovat duchovní rozměr pastorace.

Autentické křesťanské duchovní vedení obsahovalo vždy silný prvek praktické psychologie a sociologie, to je vidět v Evangeliu, u pouštních otců, v Benediktově řeholi... ale jeho určujícím, formujícím důrazem byl vždy specificky křesťanský vztah duše a Otce skrze Syna v Duchu.

Tato teologická základna duchovního vedení a pstorace dnes potřebuje posílit. Pastorace musí být v první řadě teologická a na druhém místě psychologicky a sociologicky poučená - nikoliv naopak.
autor: David Petlra

VěDA Má POMáHAT VířE (17.02.01)
Skutečná věda nemůže být v rozporu s vírou. Toto církev učí. Psychologie beze sporu skutečnou vědou je, a tak její znalost určitě může pomoci v problémech víry. To mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Kněz, který se zajímá o psychologii a dovede ji dobře aplikovat, mi velmi pomáhá v duchovním životě. Chtěla bych k tomu přidat ještě psychiatrii. Nedávno jsem služebně pořizovala rozhovor s Dr. Kašparů. I on potvrdil, jak často se někteří kněží u nás uchylují k vymýtání ďábla z údajně posedlého člověka. A to pouze z neznalosti základních projevů některých psychiatrických onemocnění. Myslím si, že tak diskreditují církev. Proto vítám iniciativu našeho královéhradeckého biskupa, který zavedl povinné vzdělávání mladých kněží, jáhnů a pastoračních asistentů (pro ostatní kněze je účast možná a dobrovolná), kde se věnuje čas i těmto oborům.
autor: Marie Z.

PASTORACE=PSYCHOLOGIE?! (24.01.01)
Nemyslím si, že pastorace=psychologie, ale že psychologické prvky své místo v pastoraci mají. Mluvím jako "klient" a mám velmi kladné zkušenosti s kněžími, kteří na psychickou stránku brali ohled. Pomohlo mi to např. odlišit skutečné duchovní problémy a hříchy od problémů způsobených jinak (traumata apod.), pomohlo mi to poznat se lépe a otevřít se. Naopak někdo by vás mohl podporovat ve vědomí hříchu tam, kde spíš než o hřích v pravém slova smyslu jde třeba o trauma - to se mi taky stalo. Myslím si také, že psychologie a její metody mohou pomoci při zvládání duchovních problémů - viz např. poznámky k Temné noci sv. Jana od Kříže ve vydání v překladu dr. Ovečky. Tolik můj laický pohled.
autor: martina

PASTORACE=PSYCHOLOGIE ?! (22.01.01)
Člověk, jako bytost s jedinečnými vlastnostmi a schopnostmi, - tak byl stvořen Bohem - žije podle mne v několka rovinách. Nejpodstatnější je samozřejmě rovina víry, pak rovina duševní a dále tělesná. Všechny tyto roviny tvoří jedinou a jedinečnou lidskou bytost. Jestliže ke mě přijde člověk a chce radu, ať už v rámci svátostí, nebo i jinak osobně, použiji všechny své schopnosti a znalosti, abych mu pomohl. A myslím si, že je jedno, zda čerpám s teologie, filozofie či psychologie. Psychologie je oblast života a je nanejvýš nutné, abychom sami se vzdělávali v této oblasti, abychom, když cítíme potřebu, věděli, kam člověka poslat (myslím psychologa či psychiatra) abychom dokázali rozeznat základní patologické stavy člověka a mohli podle toho dál postupovat. To je můj názor.
autor: Josef


Témata: Diskuse

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 26. 12. 2024, Svátek sv. Štěpána, prvomučedníka

Sk 6,8-10; 7,54-60;

Komentář k Sk 6,8-10; 7,54-60: Když nemohli obstát před jeho moudrostí, velmi se rozzuřili. I já mohu být vystaven podobnému nebezpečí. Když mi dojdou argumenty, sáhnu druhému na čest.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Jan evangelista

(26. 12. 2024) svátek 27.12.

26.12. svátek sv. Štěpána - ´fanatika´

(26. 12. 2024) První křestanský mučedník, konvertita, jáhen, "fanatik"...

Vzpomínám na Vánoce doma

Vzpomínám na Vánoce doma
(25. 12. 2024) Vladimír Grégr (*1902 † 1943) architekt domů na Barrandově, autor designu vlaku Slovenská strela, skaut, křesťan…

Svátek svaté rodiny (neděle po Vánocích)

(25. 12. 2024) Ježíš, Boží Syn, se stal člověkem v rodině. (Jan Pavel II.)

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2024) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2024) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2024) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.