Navigace: Tematické texty M MoudrostKrátké texty, citáty Různé (citáty - moudrost)
Různé (citáty - moudrost)
Čínský mudrc, který byl dotázán, co by dělal, kdyby byl pánem světa, odpověděl: "Vrátil bych slovům jejich původní význam."
(Leo J. Kardinal Suenens: Christliche liebe und Sexualitaet heute, Johannes-V. Leutendorf 1989, s. 10)
+
Co se člověk natrápí zbytečně pro svou vlastní nerozumnost. Staví si ve fantasii vzdušné zámky a pláče, když mu je vítr reality rozfouká. (342)
+
V tomto světě můžeme být opovrženi, považováni za hloupé, důležité však je, jestli je to skutečně důsledek našeho nového myšlení. Problém je však v tom, že ne každý, koho má svět za hloupého, je hloupý hloupostí kříže, a ne každý, kdo je nejmenší, je takový pro velikost své lásky."
"Hloupost bez lásky nemůže být nikdy moudrostí - ani před Bohem, ani před lidmi."
(Jozef Porubčan: Každý den s Bohem, Praha, Scriptum 1992, s. 2O8)
+
Vždyť jednou z největších překážek na cestě k Pánu je "moudrost tohoto světa", pokus chtít život pocházející od Boha posuzovat pozemskými měřítky a lidskou chytrostí. Tak se mohou i duchovní zkušenosti a poznatky stát moudrostí tohoto světa, jestliže se jich budeme držet jako nějaké pevné věci, kterou bez rozmyslu a v sebejistotě použijeme na nějaký ojedinělý případ. Jen když veškeré výsledky stále znovu odevzdáváme Bohu, poznáváme opravdový spásný význam těchto poznatků. Základní poznávací znamení veškerého rozlišování spočívá v tom, že člověk při něm vstoupí do postoje klanění a hluboké důvěry.
(Norbert Baumert:Rozlišuj Duchy? Pomoc k duchovnímu rozlišování podle Ignáce z Loyoly, Praha, Past. středisko při Arcibiskupství pražském 1993, s. 6-7)
…
Dar rozlišování spočívá mnohem víc především v tom, že rozeznám, zda to, co je samo o sobě dobré, je také nyní vhodné pro mě; a k tomu velmi potřebujeme oporu Ducha svatého.
(Norbert Baumert:Rozlišuj Duchy? Pomoc k duchovnímu rozlišování podle Ignáce z Loyoly, Praha, Past. středisko při Arcibiskupství pražském 1993)
+
"Rozum plodí spravedlnost a moudrost dobrotu."
M. Maeterlinck: Moudrost a osud, kap. XXIX.
(Pavel Křivský: Ars bene vivendi, Praha 1992 /Soukromý tisk - podle záznamů členů a členek "Kruhu"/, s.37)
+
Horlivost bez moudrosti nepovzbuzuje, ale odpuzuje.
/ Josef Doubrava, Mozaika sebevýchovy, str. 79/
+
/Pravdivé/ poznání sebe sama je vrcholem moudrosti. Jen tak se člověk může měnit. Viz např. pohled do zrcadla mi umožňuje vědět, jak se mám učesat, obléknout...
/Podle: John Powell, Štěstí začíná uvnitř, str. 48/
+
- Nedostatek porozumění a neochota porozumět druhému jsou příčinou toho, že se člověk slepě zaměří jen sám na sebe.
- Jakmile člověk pocítí, že mu druhý rozumí, otevře mu své nitro, a protože přitom v sobě potlačí i své sebeobranné mechanismy, posluchač ho dobře pochopí.
- Zdá se to všechno tak jednoduché. Proč se ale podle toho chová tak málo lidí? Člověk může pochopit a naučit se mnoho věcí, ale klíč k samotnému porozumění při tom vůbec nemusí najít.
Nalezení tohoto klíče k porozumění, klíče k tajemství života znamená vnitřní prožitek, objev, obrácení, nikoli pouhé získání nových vědomostí. Může k tomu dojít v okamžiku, kdy už člověk ztrácí naději. Většinou se to stane takovým způsobem, o kterém se mu ani nesnilo. ...Třeba už získal mnoho vědomostí. A najednou ho zastaví bezvýznamná událost... Všeho toho si Bůh používá, aby našel cestu k lidské duši.
/Proto je tak nutná (společná) modlitba, setkávání se s Bohem, konzultace... 141/
(Paul Tournier,Porozumění v manželství, str. 68, 70)
Nesmí se povýšit poznání nad vztahy a lásku!
To je potom pravá pokora...
+
"Existují poznatky, které získáme jen tehdy, když je budeme chtít získat" (E. Bloch).
Jestliže dnes čím dál víc lidí ztrácí víru, pak to není tolik z odmítnutí, zloby či zklamání, nýbrž spíše z nezájmu. Nevědí, co si s ním počít. Pokud Bůh existuje, mělo by to pro život důsledky. A před tím leckdo couvne, protože by to za určitých okolností mohlo změnit celý život. Vědomě či nevědomě se spousta lidí snaží proti Bohu zabezpečit - věřící i nevěřící.
Kromě opravdového hledání se dokonce vyžaduje ještě víc. Člověk musí něco investovat, chce-li Boha najít: zásadní ochotu důvěřovat. Ten, kdo důvěřuje, vidí totiž víc a jasněji.
Důležité je to prostě s Bohem jednou zkusit. I člověka důkladně poznáme jenom tehdy, když se s ním stýkáme. Také Boha poznáváme jen tehdy, když se mu otevřeme, a ne když o něm s patřičným odstupem diskutujeme. Jde o to prověřit získané životní postoje.
+
Nikdy nebudu věřit v Boha,
kterého by mohli pochopit jen lidé moudří a zralí.
Ano, můj Bůh je jiný Bůh!
(Podle Kardinála Maximose IV)
+
BOŽE DEJ, AŤ SE NESTANU IDIOTEM, odborným idiotem s omezeným rozhledem, užitečným idiotem nějaké mocenské kliky, sebeuspokojeným konzumním idiotem uprostřed polospících měšťáků. Dej mi moudrost, ať poznám tvého Syna Ježíše a následuji ho. (A. Pereira)