Navigace: Tematické texty Z Zasvěcený životDelší texty Zasvěcený život - živá exegeze Božího Slova (Benedikt XVI.)

Zasvěcený život - živá exegeze Božího Slova (Benedikt XVI.)

 

Homilie Benedikta XVI. z nešpor, baz. sv. Petra

 

Drazí bratři a sestry,
V dnešním svátku rozjímáme Pána Ježíše, kterého Marie a Josef uvádějí do chrámu ?aby ho představili Pánu? (Lk 2,22). V této evangelní scéně se zjevuje tajemství Syna Panny, zasvěceného Otci, jenž přišel na svět, aby plnil jeho vůli (srov. Žid 10,5-7). Simeon jej označuje za ?světlo k osvícení národů? (Lk 2,32) a zvěstuje prorockými slovy Jeho nejvyšší oběť Bohu a Jeho konečné vítězství (srov. Lk 2,32-35). Je to setkání dvou Zákonů, Starého a Nového. Ježíš vstupuje do starobylého chrámu. On, který je novým Chrámem Božím, přichází navštívit svůj lid, dokonat poslušnost Zákonu a zahájit poslední časy spásy.

Je zajímavé pozorovat zblízka tento vstup Dítěte Ježíše do velkolepého chrámu v přílivu mnoha lidí, kteří jsou zaujati svými záležitostmi: kněží a levité, střídající se ve službě; početní zbožní poutníci, toužící se setkat se svatým Bohem Izraele. Nikdo z nich si však ničeho nevšimne. Ježíš je dítě jako každé jiné, prvorozený syn dvou velice prostých rodičů. Ani kněží nejsou schopni zaznamenat znamení nové a zvláštní přítomnosti Mesiáše a Spasitele. Jenom dva staří lidé: Simeon a Anna odhalují velikou novost. Vedeni Duchem svatým objevují v onom Dítěti dovršení svého dlouhého očekávání a bdění. Oba rozjímají Boží světlo, které osvěcuje svět a jejich prorocký pohled otevírá budoucnost zvěstí o Mesiáši: ?Lumen ad revelationem gentium!? (Lk 2,32). V prorockém postoji dvou starců se vyjevuje celý Starý zákon vyjadřující radost ze setkání s Vykupitelem. Simeon i Anna vytuší, že oním Očekávaným je toto Dítě.

Uvedení Ježíše do chrámu je výmluvným zobrazením naprostého odevzdání vlastního života všech těch mužů a žen, kteří jsou povoláni reprodukovat plněním evangelních rad v církvi a ve světě ?charakteristické rysy Ježíšovy čistoty, chudoby a poslušnosti? (Vita consecrata, 1). Proto byl dnešní svátek zvolen ctihodným Janem Pavlem II. ke každoročnímu slavení Dne zasvěcených osob. V této souvislosti srdečně zdravím mons. João Braz de Aviz, kterého jsem před nedávnem jmenoval prefektem Kongregace pro instituty zasvěceného života a společnosti apoštolského života, spolu s sekretářem a spolupracovníky. Vroucně zdravím přítomné generální představené a všechny zasvěcené osoby.

Chtěl bych podat k reflexi tohoto svátku tři krátké myšlenky.
Za prvé. Evangelní obraz Uvedení Páně do chrámu obsahuje základní symbol světla; světla, které vychází z Krista ozařuje Marii a Josefa, Simeona a Annu a jejich prostřednictvím všechny. Otcové církve kladli tuto zář do souvislosti s duchovní cestou. Zasvěcený život vyjadřuje tuto cestu zvláštním způsobem jakožto filocalii, lásku k božské kráse, odraz dobroty Boha (srov. ibid., 19). Světlo této krásy vyzařuje z Kristovy tváře. ?Církev patří na proměněnou Kristovu tvář, aby se posilnila ve víře a později neupadla ve zmatek před jeho znetvořenou tváří na kříži? tato Snoubenka stojí před Snoubencem, má účast na jeho tajemství a je obklopena jeho září? Světlo vycházející ze vtěleného Slova zakoušejí jedinečným způsobem lidé povolaní k životu zasvěcenému. Slib zachovávání evangelijních rad z nich totiž činí znamení a proroctví pro společenství bratří a pro celý svět? (ibid., 15).

Za druhé. Evangelní obraz zjevuje proroctví, dar Ducha svatého. Simeon a Anna rozjímají o Dítěti Ježíši, vytuší jeho úděl smrti a vzkříšení pro spásu všech národů a zvěstují toto tajemství jako univerzální spásu. Zasvěcený život je povolán k tomuto prorockému svědectví, které se pojí ke dvěma rozměrům: kontemplativnímu a aktivnímu. Zasvěceným osobám je totiž dáno zjevovat primát Boha, nadšení pro žité evangelium jakožto formu života a zvěsti chudým a posledním na této zemi. ?Na základě tohoto primátu nic nemůže mít přednost před osobní láskou ke Kristu a k chudým, v nichž On žije. Opravdové proroctví pochází od Boha, z přátelského vztahu k němu, z pečlivého naslouchání jeho hlasu v různých událostech dějin? (ibid., 84). Takto se zasvěcený život denně ukazuje na cestách lidstva, zjevuje evangelium a království, které už je přítomno a působí.

Za třetí. Evangelní obraz Uvedení Ježíše do chrámu ukazuje moudrost Simeona a Anny, moudrost životů cele oddaných hledání tváře Boží, Jeho znamení, Jeho vůle; životů oddaných naslouchání a hlásání jeho Slova. ?Faciem tuam, Domine, requiram, Hospodine, hledám tvou tvář (Žl 26,8)? zasvěcený život je ve světě a v církvi viditelným znamením tohoto hledání Pánovy tváře a cest, které k Němu vedou (srov. Jan 14,8)? Zasvěcená osoba tedy dosvědčuje radostný a zároveň činorodý závazek usilovného a moudrého hledání Boží vůle? (srov. Kongregace pro řeholní život, Služba autoritě a poslušnost. Faciem tuam Domine requiram 2008, 1).

Drazí bratři a sestry, buďte usilovnými posluchači Slova, protože každá moudrost se rodí z Pánova Slova! Buďte zpytovateli Slova prostřednictvím lectio divina, poněvadž zasvěcený život ?se rodí z naslouchání Božímu Slovu a přijímá evangelium jako normu svého života. Život v následování Krista čistého, chudého a poslušného je tak jakousi ?živou ?exegezí? Božího Slova. Duch svatý, moc, kterou byla napsána Bible, je tím, který osvěcuje novým světlem Boží Slovo v zakladatelích a zakladatelkách. Z něho vyvěrá každé charisma a každá řehole chce být jeho vyjádřením, čímž dává počátek a směr křesťanskému životu vyznačujícímu se evangelní radikalitou? (Verbum Domini, 83).

Zejména v rozvinutých společnostech dnes žijeme v situaci, kterou charakterizuje radikální pluralita, postupné vytlačování náboženství z veřejné sféry a relativismus postihující základní hodnoty. To si žádá, aby naše křesťanské svědectví bylo jasné a důsledné a aby naše výchovné působení bylo stále pozornější a štědřejší. Zvláště vaše apoštolské působení, drazí bratři a sestry, musí být životním závazkem, který s vytrvalým nadšením čerpá z Moudrosti, jež je pravdou i krásou, ?jasem pravdy?. Kéž dokážete moudrostí svých životů a důvěrou v nevyčerpatelné možnosti opravdové výchovy orientovat inteligence i srdce mužů a žen naší doby k ?dobrému životu evangelia?.

Myslím nyní se zvláštní sympatií na všechny zasvěcené osoby ve všech končinách země a svěřuji je blahoslavené Panně Marii:

O Maria, Matko církve,
svěřuji ti veškerý zasvěcený život,
abys mu vymohla plnost božského světla:
ať žije v naslouchání Božího Slova,
v pokoře následování Ježíše, tvého Syna a našeho Pána,
v přívětivém postoji vůči vnuknutím Ducha svatého,
v každodenní radosti z magnificat,
aby církev byla budována svatostí života
těchto tvých synů a dcer,
v přikázání lásky.
Amen

Přeložil Milan Glaser

Se svolením převzato z webu českého vysílání Radia Vatikán

 


Čtení z dnešního dne: Sobota 23. 11. 2024, Sobota 33. týdne v mezidobí

Zj 11,4-12;

Komentář k Zj 11,4-12: Vítězství všech, kdo svědčí svým utrpením o Kristu. Svědek, martyr, stojí před těmi, kdo jej likvidovali. Obraz Pána a jeho církve!

Zdroj: Nedělní liturgie

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2024) Datum 1. adventní neděle...

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů
(21. 11. 2024) Vyšel nový soubor předtištěných textů na nástěnky pro období Advent 2024 – Kriste Krále 2025. Texty si…

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2024) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2024) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Světový den chudých

Světový den chudých
(13. 11. 2024) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.