Vzkříšení znamená, že Bůh je mocnější než zlo a smrt. - archív citátů

Sekce: Knihovna

papež František

II. Ctít Pánovo jméno

O přikázáních

z knihy Desatero - cyklus katechezí papeže Františka , vydal(o): Radio Vaticana

Pokračujeme v katechezích o přikázáních. Dnes pojednáme o tom, které praví: »Nezneužiješ jméno Hospodina, svého Boha« (Ex 20,7). Tato slova správně chápeme jako výzvu neurážet Boží jméno a vyhýbat se jeho nepatřičnému užívání. Tento jasný význam nám umožní ještě více prohloubit tato drahocenná slova, abychom Boží jméno nepoužívali nepatřičně.

Zaposlouchejme se do nich lépe. Slovo »Nezneužiješ« tlumočí z hebrejštiny i z řečtiny dva výrazy. První znamená doslova „nebudeš brát na sebe, neponeseš“ a druhý „nadarmo, zbytečně“. Odkazuje k prázdnému obalu, k bezobsažné formě. Je to charakteristika přetvářky, formalismu a lži; prázdné či nepravdivé užití Božích slov či Božího jména.

Jméno znamená v Bibli vnitřní pravdu věcí, zejména lidí. Jméno nezřídka znamená  poslání. Například Abraham v knize Genesis (srov. 17,5) a Šimon Petr v evangeliích (srov. Jan 1,42) dostávají nové jméno na znamení změny jejich životního směrování. Opravdové poznání Božího jména vede k proměně vlastního života. Jakmile Mojžíš pozná Boží jméno, mění se jeho osudy (srov. Ex 3,13-15).

Boží jméno je v hebrejských obřadech slavnostně vysloveno na Den smíření (Jom kipur), a lidu se dostává odpuštění, protože skrze toto jméno přichází do kontaktu s živým Bohem, který je milosrdenstvím.

Tedy „brát Boží jméno“ znamená brát na sebe skutečnost Boha, navázat s Ním pevný a mocný vztah. Nám křesťanům toto přikázání připomíná, že jsme pokřtění. Jak? „Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého“, což říkáme pokaždé, když se znamenáme křížem, abychom svoje každodenní konání žili v reálném a ryzím vztahu s Bohem, tedy v Jeho lásce. Pokud jde o pokřižování, chtěl bych znovu zdůraznit: učte děti žehnat se pokřižováním. Viděli jste, jak děti dělají kříž?... Udělají něco, o čem nevědí, co znamená (naznačuje posunkem). Neumějí se pokřižovat. Učte je dělat znamení jména Otce i Syna i Ducha svatého. Je to první úkon víry dítěte. A vaším úkolem je učit děti znamenat se křížem.

Je možné se ptát: lze na sebe vzít Boží jméno pokrytecky, jako formalitu, naprázdno? Odpověď je bohužel kladná: je to možné. Je možné mít k Bohu falešný vztah. Ježíš to řekl oněm učitelům Zákona, kteří konali skutky, nikoli však to, co chtěl Bůh. Mluvili o Bohu, ale neplnili Boží vůli. Ježíš dává radu: „Jednejte podle toho, co říkají, nikoli podle toho, co dělají.“ Je možné prožívat falešný vztah k Bohu, jako oni lidé. A toto Slovo Desatera je pobídkou navázat s Bohem vztah, který nebude falešný a pokrytecký a ve kterém se svěříme Bohu vším, čím jsme. Dokud s Pánem neriskujeme život a rukou nenahmatáme, že v Něm spočívá život, tak vlastně pouze teoretizujeme.

Toto je křesťanství, které se dotýká srdcí. Setkání s Bohem ve skutečnosti. Proč se svatí dokáží tolik dotknout srdce? Protože svatí nejenom promlouvají, ale hýbou! Srdce je pohnuto, když k nám promlouvají světci. Jsou toho schopní, protože ve světcích spatřujeme to, po čem naše srdce v hloubi touží: autenticitu, pravé vztahy, radikálnost. Je to patrné i na oněch „světcích odvedle“, kterými jsou například mnozí rodiče, kteří dávají dětem příklad konsekventního, prostého, poctivého a velkodušného života.

Bude-li více křesťanů, kteří na sebe budou brát Boží jméno bez přetvářky a tak praktikovat první prosbu Otčenáše „posvěť se jméno tvé“, bude se církevní zvěsti více naslouchat a stane se věrohodnější. Pokud náš konkrétní život vyjevuje Boží jméno, je patrná krása křtu a velikost daru eucharistie jakožto vznešeného sjednocení našeho a Kristova Těla. Krista v nás a nás v Něm! Sjednocení! To není přetvářka, to je pravda. Není to papouškovaná mluva či modlitba, nýbrž modlitba srdce, milování Pána.

Počínaje Kristovým křížem, nikdo nemůže pohrdat sebou a špatně smýšlet o své existenci. Nikdo a nikdy! Ať by udělal cokoli. Neboť jméno každého z nás spočívá na Kristových  ramenou. On nás nese! Stojí za to brát na sebe Boží jméno, protože Bůh se ujal našeho jména až do dna, i špatnosti, která je v nás. Ujal se nás, aby nám odpustil a vložil nám do srdce svoji lásku. Proto Bůh v tomto přikázání prohlašuje: „Vezmi mne na sebe, protože já jsem tě vzal na sebe“.

Kdokoli může vzývat svaté jméno Pána, který je věrný a milosrdný, ať už se nalézá v jakékoli situaci. Bůh nikdy neodmítne srdce, které Jej upřímně vzývá.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: desatero

Čtení z dnešního dne: Pondělí 21. 4. 2025, Pondělí velikonočního oktávu

Sk 2,14.22b-33;

Komentář k Mt 28,8-15: Běžícím ženám, plným „strachu a radosti“, jde naproti Ježíš. I dnes jde vstříc těm, kdo se snaží radostnou zprávu šířit dál.

Zdroj: Nedělní liturgie

Druhá neděle velikonoční - svátek Božího milosrdenství

(21. 4. 2025) Na první neděli po Velikonocích se slaví Svátek Božího milosrdenství. Neděli Božího milosrdenství stanovil papež Jan…

Na velikonoční pondělí zemřel papež František

Na velikonoční pondělí zemřel papež František
(21. 4. 2025) Dnes 21. 4. 2025 o velikonočním pondělí přešel papež František Domů k Otci. Odešel o Velikonocích, kdy se připomíná že…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(21. 4. 2025) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.

Velikonoce

Velikonoce
(20. 4. 2025) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2025) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…

Bílá sobota

(18. 4. 2025) Bílá sobota je druhým dnem, kdy Ježíš ležel v hrobě. Den zmatku a ticha. Ježíšovi učedníci byli v tento den…

Velký pátek

(17. 4. 2025) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.