Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Velikonoce - triduum
Zmrtvýchvstání Páně - vigilie - B / Velikonoční homilie papeže Františka

Ženy jdou ke hrobu za svítání, ale v sobě si uchovávají temnotu noci. Ačkoli jsou na cestě, stále stojí na místě: jejich srdce zůstává u paty kříže. Ochromeny slzami Velkého pátku jsou paralizovány zármutkem, uzamčeny v pocitu, že už je po všem, že nad Ježíšovým příběhem už byl položen kámen. Právě tento kámen je středem jejich myšlenek. Ptají se sami sebe: "Kdo odvalí kámen od vchodu do hrobu?" (Mk 16,3). Když však dorazí na místo, šokuje je překvapivá síla Velikonoc: "Když vzhlédli," říká text, "viděli, že kámen je již odvalen, ačkoli byl velmi velký" (Mk 16,4).

Zastavme se, drazí bratři a sestry, u těchto dvou momentů, které nás vedou k nebývalé velikonoční radosti: nejprve se ženy s úzkostí ptají, kdo odvalí kámen, a když pak vzhlédnou, vidí, že už je odvalen.

Nejprve je tu otázka, která trápí jejich zarmoucená srdce: kdo odvalí kámen od hrobu? Ten kámen představoval konec Ježíšova příběhu, pohřbeného v noci smrti. On, život, který přišel na svět, byl zabit; on, který projevil milosrdnou Otcovu lásku, se nedočkal milosrdenství; on, který zbavil hříšníky břemene odsouzení, byl odsouzen na kříž. Kníže pokoje, který vysvobodil cizoložnici z prudké zuřivosti kamenujících, leží pohřben za velkým kamenem. Ten kámen, nepřekonatelná překážka, byl symbolem toho, co ženy nosily v srdci, konce jejich naděje: na něm se vše roztříštilo, s temným tajemstvím tragické bolesti, která zabránila naplnění jejich snů.

Bratři a sestry, to se může stát i nám. Někdy máme pocit, že u vchodu do našeho srdce byl položen těžký náhrobní kámen, který dusí život, zhasíná důvěru, vězní nás v hrobě obav a hořkosti a blokuje cestu k radosti a naději. Jsou to "balvany smrti" a setkáváme se s nimi na cestě, ve všech těch zkušenostech a situacích, které nás připravují o nadšení a sílu jít dál: V utrpeních, která se nás dotýkají, a ve smrti blízkých, která v nás zanechává nepřeklenutelné mezery; v selháních a obavách, které nám brání uskutečnit vše dobré, co je nám drahé; ve všech uzavřenostech, které omezují naše projevy velkorysosti a nedovolují nám otevřít se lásce; ve všech gumových stěnách sobectví a lhostejnosti, které odmítají závazek budovat spravedlivější a lidštější města a společnosti; ve všech touhách po míru, které jsou rozbíjeny krutostí nenávisti a zuřivostí války. Když zažíváme tato zklamání, máme pocit, že tolik snů je odsouzeno k rozbití, a i my se s úzkostí ptáme: kdo odvalí kámen z hrobu?

Avšak tytéž ženy, které měly v srdci temnotu, svědčí o něčem mimořádném: vzhlédly a uviděly, že kámen už byl odvalen, i když byl velmi velký. Zde jsou Kristovy Velikonoce, zde je Boží moc: vítězství života nad smrtí, triumf světla nad temnotou, znovuzrození naděje v troskách neúspěchu. Je to Pán, Bůh nemožného, kdo odvalil kámen a začal otevírat naše srdce, takže naděje nemá konce. K němu tedy musíme i my pozvednout svůj pohled. 

 Nyní druhý bod. Pozvedněme svůj pohled k Ježíši: On, který na sebe vzal naše lidství, sestoupil do propastí smrti a překročil je silou svého božského života, čímž pro každého z nás otevřel nekonečnou cestu světla. Vzkříšen Otcem ve svém vlastním, našem těle s mocí Ducha Svatého otevřel novou stránku pro lidský rod. Od tohoto okamžiku, pokud se necháme uchopit Ježíšovou rukou, nemůže mít žádná zkušenost neúspěchu a bolesti, ať už nás bolí sebevíc, nemůže mít poslední slovo o smyslu a osudu našeho života. Od tohoto okamžiku, pokud se necháme uchopit Zmrtvýchvstalým, žádná porážka, žádné utrpení ani smrt nemohou zastavit naši cestu k plnosti života. Od tohoto okamžiku "my křesťané říkáme, že tyto dějiny ... mají smysl, smysl, který zahrnuje všechno, smysl, který už není kontaminován absurditou a nejasností ... smysl, který nazýváme Bůh ... K němu směřují všechny vody naší proměny; neutápějí se v propastech nicoty a absurdity ... protože jeho hrob je prázdný a on, který byl mrtvý, se ukázal jako živý" (K. RAHNER, Co je vzkříšení? Meditace o Velkém pátku a Velikonocích, Brescia 2005, 33-35).

Bratři a sestry, Ježíš je naše Pascha, ten, který nás přivádí z temnoty do světla, který se k nám navždy připoutal a zachraňuje nás z hlubin hříchu a smrti a vtahuje nás do světelného proudu odpuštění a věčného života. Pozvedněme k němu oči, přijměme Ježíše, Boha života, do svého života, obnovme dnes své "ano" jemu a žádný balvan nebude moci zadusit naše srdce, žádný hrob nebude moci uzamknout radost ze života, žádný neúspěch nás nebude moci uvrhnout do zoufalství. Pozvedněme k Němu oči a prosme Ho, aby moc Jeho vzkříšení odvalila balvany, které tísní naše duše. Pozvedněme oči k Němu, Vzkříšenému, a kráčejme v jistotě, že v nejtemnějších hlubinách našich očekávání a naší smrti je již přítomen věčný život, který přišel přinést.

Sestro, bratře, ať vaše srdce v tuto svatou noc propukne v jásot! Společně zpívejme Ježíšovo vzkříšení: "Zpívejte to, všichni, řeky a pláně, pouště a hory ... zpívejte Pána života, který vstává z hrobu, jasnější než tisíc sluncí. Národy zlomené zlem a zbité nespravedlností, národy bez místa, národy mučené, zažeňte v tuto noc zpěváky zoufalství. Muž bolestí už není ve vězení, otevřel průchod ve zdi, spěchá k vám. Ať se v temnotách ozve nečekaný výkřik: On žije, on vstal z mrtvých! A vy, bratři a sestry, malí i velcí... vy v námaze života, vy, kteří se cítíte nehodni zpívat... nový plamen proniká vaše srdce, nová svěžest prostupuje váš hlas. Jsou to Velikonoce Páně, je to svátek živých" (J-Y. QUELLEC, Dieu face nord, Ottignies 1998, 85-86).

Se svolením převzato z webu České sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Joz 5,9a.10-12; Žalm Žl 34,2-3.4-5.6-7; 2 Kor 5,17-21
Lk 15,1-3.11-32

V podobenství o milosrdném otci (dříve se nazývalo o marnotratném synu) potkáváme v zásadě jen tři postavy. Když sledujeme syny, oba ve své roli nějak selhávají, oba potřebují obrácení, aby porozuměli, co znamená otcova láska. Mladší neměl motivaci zůstat pracovat u otce. Je patrné, že by nebyl dědic. Měl lehkovážné srdce. Mnozí dávají za pravdu staršímu. Ale ani jeho srdce není zralé. Je spoutáno pocitem odpovědnosti za majetek a přes něj nevidí cenu života, svého ani bratrova! Se závistí a žárlivostí hledí na bratra, který si užíval… Starší bratr jen dře. Majetek mu neslouží, ale on slouží majetku. Jeho srdce je „těžké“. A jaké je naše srdce?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)