Hlavním úkolem učedníka není  pouštět se do velkolepých podniků. - archív citátů

Navigace: Tematické texty K KrizeDelší texty Tomáš uzdravil rány naší nevěry

Tomáš uzdravil rány naší nevěry

     Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel.1 Tento jediný učedník tam nebyl. Když se vrátil, uslyšel, co se stalo, ale nechtěl věřit tomu, co slyšel. A tak Pán přišel znovu a nevěřícímu učedníkovi dal možnost dotknout se jeho boku, ukázal mu ruce, a ukázáním jizev po svých ranách uzdravil ránu jeho nevěry. Bratři nejmilejší, co to má pro vás znamenat? 

Ten pochybující učedník, tím že se dotkl ran na těle svého Mistra, uzdravil v nás rány naší nevěry. Více totiž prospěla naší víře nevěra Tomášova než víra věřících učedníků: neboť tím, že se dotkl a uvěřil, naše mysl nechává stranou všechny pochybnosti a utvrzuje se ve víře. Tak se stal pochybující a dotýkající se učedník svědkem skutečného vzkříšení. 

     Dotkl se tedy a zvolal: Pán můj a Bůh můj. Ježíš mu řekl: Protože jsi mě, Tomáši, uviděl, uvěřil jsi.2 Když apoštol Pavel říká: Víra je obsahem toho, v co doufáme, je přesvědčením o věcech, které nevidíme,3 vyplývá z toho, že víra je přesvědčení o věcech, které nelze vidět. Co vidíme, tomu nevěříme, to známe. Proč je tedy řečeno Tomášovi, když uviděl a dotkl se: Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi? On totiž něco jiného uviděl, a v něco jiného uvěřil. Smrtelný člověk nemohl uvidět Boha. Uviděl člověka, a vyznal Boha: Pán můj a Bůh můj. A tak tím, že uviděl, uvěřil, neboť o skutečném člověku, na nějž se díval, ve svém zvolání vyznal, že je Bůh: toho nemohl uvidět.  

Velikou radost působí to další: Blahoslavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili.4 To platí zajisté především o nás, kteří jsme ho neviděli tělesnýma očima, ale držíme se ho duší. Platí to o nás, ale jen tehdy, jestliže naší víře odpovídají skutky. Ten totiž opravdu věří, kdo svou víru uvádí ve skutek. Naproti tomu o těch, kdo víru vyznávají jen ústy, říká Pavel: Prohlašují, že znají Boha, avšak svým jednáním to popírají.5 Proto říká Jakub: Víra bez skutků je mrtvá.6 

1Jan 20, 24. 
2Jan 20, 23.24. 
3Žid 11, 1. 
4Jan 20, 29. 
5Tit 1, 16. 
6Jak 2, 26.

Z homilií svatého Řehoře Velikého, papeže, na evangelia
(Hom. 26, 7-9: PL 76, 1201-1202)

 


 

Se svolením převzato z Denní modlitby církve - breviáře

 

Čtení z dnešního dne: Sobota 22. 2. 2025, sobota, Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4;

Komentář k 1 Petr 5,1-4: Petr Ježíšovo poselství dobře pochopil a věrně jej tlumočí dál. Právě v tom je síla Petrova stádce: znamení autority, která je službou!

Zdroj: Nedělní liturgie

Popeleční středou začíná Postní doba

(27. 2. 2025) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)
(22. 2. 2025) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo
(21. 2. 2025) Německý kněz Richard HENKES působil v Sudetech a českém pohraničí. Vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2025) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 6. neděli v mezidobí cyklu C (16. 2. 2025)

(14. 2. 2025) Nevstal-li Kristus z mrtvých, naše víra nemá cenu, ale Kristus z mrtvých vstal, a to jako první z těch, kteří zesnuli.…

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů
(14. 2. 2025) 15. února 1611 bylo v klášterním kostele Panny Marie Sněžné v Praze umučeno 14 františkánů. 

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze
(13. 2. 2025) Seminář je určený všem, kteří ve farnostech pomáhají s programy pro školní skupiny dětí...