Sekce: Knihovna
1. Úvod (uvedení do problematiky práce)
z knihy Internetová linka důvěry jako pomoc v krizových situacích
Děkuji všem,
kteří mi umožnili studium,
jehož součástí bylo také vypracování této práce.
Především děkuji svým rodičům,
bez jejichž pomoci by nebylo toto studium možné,
ale také všem ostatním, kteří mi věnovali svůj čas a energii.
Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně a v seznamu pramenů
a literatury uvedl veškeré informační zdroje, které jsem použil.
V Praze dne 11. dubna 2003
1. Úvod (uvedení do problematiky práce)
V této práci se budu zabývat fenoménem světové počítačové sítě Internet z hlediska jejího využití jako pastoračního prostředku, především pro ty z lidí, kteří se ocitli v životní krizové situaci. Nejprve se pokusím zodpovědět z teoretického hlediska jaký je vztah církve k této nové technologii a nakolik je Internet vhodným a užitečným prostředkem pro pastorační účely, a to zejména pro pomoc při řešení různých typů životních krizí formou krizové intervence a zda a nakolik je tato, formou tohoto média, vůbec možná.
Po této teoretické části se pokusím v části praktické prezentovat výsledky mého prozkoumání konkrétních materiálů, dotazů klientů a reakcí na ně z internetové Linky důvěry provozované při jedněch z nejnavštěvovanějších křesťanských webových stránkách umístěných na serveru www.vira.cz, jejichž provozovatelem je Pastorační středisko při Arcibiskupství pražském. Materiály z této linky důvěry nejprve statisticky vyhodnotím a porovnám se statistickými hodnotami z telefonické linky důvěry. Pak srovnám několik konkrétních dotazů a odpovědí s metodikou práce na telefonické lince důvěry, která se používá v těchto konkrétních problematikách v rámci krizové intervence. Nakonec se pokusím shrnout všechny shromážděné informace do úvahy nad možnostmi a omezeními internetové linky důvěry pro účely krizové intervence v rámci pastorační péče, které by mohly napomoci při dalším provozu takových linek.
Bohužel jsem neobjevil, mimo několika stručných textů, žádnou publikaci ani pramen, které by o problematice krizové intervence na Internetu pojednávaly. V obšírné publikaci, která nyní u nás o krizové intervenci vyšla, není o této formě intervence jediná zmínka. [1] Budu se tedy snažit, některé specifické zásady a odlišnosti práce na internetové lince důvěry, získat z kontextu mezi tímto a klasickým telefonickým způsobem intervence.
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- 2. Internet jako pastorační prostředek
- 3. Praktická část
- 4. Závěr
- 5. Seznam použité literatury a pramenů
Autor: Michal Pulec