Hlavním úkolem učedníka není  pouštět se do velkolepých podniků. - archív citátů

Sekce: Knihovna

Michal Pulec

4. Závěr

z knihy Internetová linka důvěry jako pomoc v krizových situacích

4.1 Pastorační možnosti a omezení linky důvěry na Internetu v oblasti krizové intervence

Zde se pokusíme shrnout pastorační možnosti a omezení internetové linky důvěry v oblasti krizové intervence, které bylo možné vysledovat z výše předložených materiálů. Nejprve si uvedeme rozdíly mezi linkou důvěry telefonickou a internetovou, pak charakteristické znaky internetové linky důvěry.

Základním rozdílem mezi oběma typy linek je ten, že v případě linky telefonické jde o kontakt mezi krizovým pracovníkem a klientem, který probíhá v reálném čase, jeho forma je verbální i paraverbální, krizová intervence probíhá způsobem dialogu, během kterého je možno klienta nejen uklidnit, ale také zjistit potřebné informace pro krizovou intervenci a případně převést klienta z akutního krizového stavu a dosáhnout změny v jeho situaci. Na telefonické lince důvěry je obsluha stále přítomna a může tak pomoci řešit i nouzové volání klientů, kteří se ocitli v smrtelném nebezpečí. Používají se zde pro krizovou intervenci postupy a techniky založené na formě tohoto kontaktu. Tato linka je vystavená většímu nebezpečí zneužití. Je zde menší nebezpečí vazby klienta na určitého krizového pracovníka, ale zároveň možnost ostychu, obavy či odporu vůči jeho pohlaví. Hovor se může přerušit. Z hlediska lepších možností v živém kontaktu se jeví jako vhodnější hlavně pro neodkladné krizové stavy, pro krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru, pro velmi naléhavé situační krize a pro krize pramenící z psychopatologie. Dostupnost je většinou částečně omezena telefonními poplatky. Odpovědi na dotazy jsou situačně náročnější a kladou větší nároky na připravenost krizového pracovníka.

Naproti tomu v případě internetové linky jde o kontakt, který neprobíhá v reálném čase, protože klient s krizovým pracovníkem nejsou v přímém spojení. Jako klient může kdykoliv napsat svůj e-mail, stejně tak krizový pracovník jej může kdykoliv přijmout. Forma kontaktu je písemná a probíhá způsobem „monologu“ (nebo lépe: „dialogu v blocích“), kdy jde o reakci na informace, které krizovému pracovníkovi klient sám poskytl. Pouze klient rozhoduje o tom, kolik informací a jaké krizovému pracovníku o sobě sdělí. Odpovědi na dotazy jsou časově náročné, musí být kvalitně a pečlivě zpracovány. Klientům může vyhovovat jednak velká míra anonymity, ale také možnost své dotazy podrobně popsat a obdržené odpovědi si v klidu prostudovat, moci se k nim znovu vracet, vytisknout si je apod. »A právě anonymita Internetu, která je pro odpovídajícího někdy trochu nevýhodou, dává řadě lidí možnost otevřeně komunikovat na téma, které bylo buď pro ně tabuizované, nebo k němuž nemají ve svém okolí vhodného partnera k rozhovoru.« [107] Také v reakci na přímé a krátké dotazy je velmi výhodná dispozice Internetu, kdy je možné zaslat s odpovědí i textový nebo datový soubor, či umístit přímé odkazy na další zdroje informací na Internetu do textu e-mailu. Není možné přímo působit na klienta a sledovat odezvu v jeho reakcích. O případné změně v jeho situaci je možné se dozvědět pouze z jeho opětovného kontaktu. Těžko lze pomocí internetové linky důvěry zachraňovat klienty v náhlém smrtelném nebezpečí. Nehrozí nebezpečí přerušení kontaktu. Ze zásad a technik, které se používají na klasické telefonické lince, je možné v písemné formě na Internetu použít určitě techniku provázení, techniky efektivní komunikace: rekapitulaci, parafrázi, kotvení a zhodnocující formulaci a některé typy otázek. Dále techniku mapování silných míst a přeznačkování. Hledisko zneužití je velmi malé. Nebezpečí vazby klienta na určitého pracovníka je malé, při zajištění supervize e-mailů. Jako velmi vhodná se jeví krizová intervence prostřednictvím Internetu pro řešení krizových situací v duchovní, osobně-existenciální a vztahové problematice. Podle typologie krizí se k této formě komunikace více hodí řešení tranzitorních krizí, vývojových krizí, situačních krizí a posttraumat. Dostupnost služby je dobrá téměř z celého světa. Náklady na provoz jsou nižší než u linky telefonické.

Dá se předpokládat, že množství klientů využívajících internetovou linku důvěry bude vzrůstat, tak jak se bude rozšiřovat vybavení našich domácností Internetem a až se začnou více prosazovat multimediální výrobky pro domácnost.

Hlavními charakteristickými znaky internetové linky důvěry jsou: existence webových stránek, které ji prezentují kdekoliv a kdykoliv; stálá dostupnost e-mailové schránky všem bez ohledu na obsluhu a odkudkoliv; největší možná míra zachování anonymity; písemná komunikace „dialogem v blocích“; časová náročnost vytváření odpovědi; možnost rychle poskytnout velké množství bezztrátových informací.

Na druhé straně hlavním omezením je, že Internet jako médium »oslabuje přítomnost tím, že umožňuje pouze netělesné a abstraktní spojení mezi osobami a snižuje se počet prostředků, jak poznat druhého člověka…« [108]

Internet nikdy nemůže nahradit osobní kontakty, může však napomáhat k jejich otevření a pokračování. [109]


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Autor: Michal Pulec

Témata: Internet

Čtení z dnešního dne: Sobota 22. 2. 2025, sobota, Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4;

Komentář k 1 Petr 5,1-4: Petr Ježíšovo poselství dobře pochopil a věrně jej tlumočí dál. Právě v tom je síla Petrova stádce: znamení autority, která je službou!

Zdroj: Nedělní liturgie

Popeleční středou začíná Postní doba

(27. 2. 2025) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)
(22. 2. 2025) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo
(21. 2. 2025) Německý kněz Richard HENKES působil v Sudetech a českém pohraničí. Vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2025) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 6. neděli v mezidobí cyklu C (16. 2. 2025)

(14. 2. 2025) Nevstal-li Kristus z mrtvých, naše víra nemá cenu, ale Kristus z mrtvých vstal, a to jako první z těch, kteří zesnuli.…

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů
(14. 2. 2025) 15. února 1611 bylo v klášterním kostele Panny Marie Sněžné v Praze umučeno 14 františkánů. 

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze
(13. 2. 2025) Seminář je určený všem, kteří ve farnostech pomáhají s programy pro školní skupiny dětí...