Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Aleš Opatrný

8. Přehled literatury o sektách

z knihy Sekty jako pastorační problém i úkol , vydal(o): Pastorační středisko Praha

Enroth R.: Za novými světy. Průvodce sektami a novými náboženstvími, Návrat domů, Praha 1995

Ferfecki S.: Strážná věž. Peníze a náboženský podvod. Svědectví bývalého Svědka Jehovova, Práh, Praha 1997

Hassan S.: Jak čelit psychické manipulaci zhoubných kultů, nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1994

Hummel R.: Reinkarnace. Víra a převtělování a víra křesťanů, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

Kay M. Porterfieldová: O sektách. Základní informace určené pedagogům a rodičům. Lidové noviny, Praha 1997

kol. aut.: Encyklopedie náboženství, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

kol. aut.: Sekty z pohledu církví v Evropě, Sborník přednášek, Pastorační středisko, Praha 1998

kol.aut.: Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1998

Lexikon náboženských hnutí, sekt a duchovních společností, sestavil F.R. Hrabal, Cad Press, Bratislava 1998

Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova univerzita, Brno 1997

Magie, zlí duchové, satanské obřady (Pastýřský list toskánských biskupů), Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1996

Müller J.(uspoř.): Antroposofie a křesťanství, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

Novotný O.: Za cizím však nepůjdou, Oliva, Praha 1996

Novotný T.: Opatrný A., Remeš P., Vojtíšek Z.: Zneužití náboženství, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1996

Novotný T.: Vojtíšek Z.: Základní orientace v nových náboženských směrech, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Novotný T.: Mormoni a Děti Boží, Votobia, Praha 1998

Novotný T.: Písma Mormonů, kniha Abrahamova, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Opatrný A., Štampach I. Odilo OP a kol.: Satanismus, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Raymond F.: Krize svědomí, Výpověď člověka, který odešel z ústředí svědků Jehovových. Návrat domů, Praha 1992

Rejchrt L.: Pavučiny, Alternativa – nadace pro dívky v krizi a jejich mateřství, Praha 1995

Remeš P.: Svědkové Jehovovi – historický přehled, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve (1986 - 1994) Zvon, Praha 1997 (Originál: Sette e nuovi movimenti religiosi, Roma Citta Nuova 1995)

Sire W. James: Za novými světy. Průvodce světovými názory, Návrat, Praha 1993

Škvařil R.: Ufologie jako náboženství, Votobia, Praha 1999

Štampach I. Odilo OP: Sekty a nová náboženská hnutí, Pražské centrum vzdělávání pedagogických pracovníků, Praha 1993

Štampach I. Odilo OP: Život, Duch a všechno, Sursum, Brno 1993

Vágnerová M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha 1999

Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998

Widl M.: Křesťanství a esoterika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

[1]Mluvíme-li zde o sektách, potom tím myslíme, jak bývá dnes obvyklé, celý široký vějíř více či méně religiozních uskupení, která jsou v naší zemi povětšinou nová a jejichž historie ani ve světě nepřesahuje zpravidla hranici sta let - až na některé výjimky (například Svedenborgiáni). Nemám zde na mysli jiné křesťanské církve, které byly v nedávné historii zhusta sektami nazývány a jejichž příslušníci (včetně katolíků) se ještě dnes občas tímto nevlídným názvem častují. Pokud pak mluvíme o křesťanských církvích a sborech, máme na mysli ty, které vycházejí z Písma, věří v Trojici, Kristovo božství a spásu skrze Ježíše Krista, jakožto jediného spasitele. Nemíní se tím tedy ty společnosti, které ve svém názvu sice slovo církve mají (mormoni, scientologové, moonisté), ale uvedeným věroučným kriteriím neodpovídají.

[2]Viz Tertio millennio adveniente odst. 9, kde je odmítnuta reinkarnace

[3]Dokument kongregace pro nauku víry: List biskupům katolické církve o některých aspektech křesťanské meditace., in: Křesťanství a ostatní náboženství, ed. C.V. Pospíšil OFM, Krystal OP, Praha 1999

[4] Katechismus katolické církve, odst. 2115 - 2117

[5] Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997

[6] Godfried kardinál Danneels: Kristus nebo Vodnář? Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1994

[7] Magie, zlí duchové, satanské obřady, pastýřský list toskánských biskupů, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1996

[8] Česky nejúplněji in: Kol.: Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997

[9] Viz pozn. 1.

[10] Srov.: Maria Widl, Die esoterisch-synkretistische Welle - Herausforderung für Pastoral und Bildung, in: H. Renöckl - M. Blankenstein (Hg.): Neue Religiosität faszinierend und verwirrt, Echter Verlag, Würzburg 1999, český překlad připravuje Pastorační středisko

[11] Viz následující stať: Sekty a pastorace. Dále také: Novotný, Opatrný, Remeš, Vojtíšek: Zneužití náboženství, pro SSNS vydala Oliva, Praha 1996

[12] Kol.: Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997, P.M. Zulehner: Sekty a nová náboženská hnutí v Evropě - výzva pro pastoraci, in: Sekty v pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko Praha 1998

[13] Velmi dobrý přehled ze sociologicko-religionistického hlediska in: Jan Spousta, Proměny religiozity v české společnosti po roce 1989. Diplomová práce na fakultě sociálních věd UK, Praha 1989

[14] Vojtíšek Zdeněk: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998, Enroth Ronald et al.: Za novými světy, Návrat domů 1995, Štampach Odilo Ivan, Sekty a nová náboženská hnutí, SSNS, Praha 1995

[15] PhDr. Petr Sak, CSc, Spiritualita mládeže a profil církví, sekt, náboženství a duchovních směrů. Závěrečná výzkumná zpráva z resortního výzkumu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Praha, prosinec 1998

[16] Je třeba znovu a znovu upozorňovat, že v nynější legislativě registrace církve nebo náboženské společnosti není totožná s dovoleností. I ty skupiny, které nejsou státem registrované jakožto církev či náboženská společnost, nejsou nedovolené či ilegální. Ilegální by byly jen ty, které by byly soudním rozhodnutím zakázané.

[17]Marie Vágnerová, Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, 1999, kap. 24, str. 355-397. Velmi dobře jsou ukazovány techniky psychické manipulace, je pojednáno o motivaci vstupu do sekty a o vzniku závislosti.

[18] Isabelle Nazare - Aga, Nenechte sebou manipulovat, Portál, Praha 1999

[19] La Vey Szandor Anton: Satanská bible, Reflex, Praha 1993

[20] Grombiřík, Novotný, Opatrný, Remeš, Sádlo, Štampach: Satanismus. Oliva pro SSNS, Praha 1997

[21] Christoph Schönborn: Existují sekty v katolické církvi?, in Sekty z pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko, Praha 1998

[22]Reinhard Hummel: Sekty, nová náboženská hnutí?, in Sekty z pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko, Praha 1998

[23]Starší generace si pamatuje užívání označení „sekta“ pro řadu nekatolických křesťanských církví a denominací, někteří používají toto označení dodnes, ač je vzhledem k závěrům 2. vatikánského koncilu zcela neúnosné.

[24]Christifidele laici. Postsynodální list Jana Pavla II. O povolání a poslání laiků v církvi a ve světě z prosince 1988, Zvon, Praha 1990

[25]Mluvíme-li v těchto souvislostech o „sektářském nebezpečí“ nemáme na mysli ani tak vytvoření klasické sekty, totiž odštěpenecké významné skupiny těch, kdo zatvrzele „věří jinak“, ale spíš dnes i v mnoha jiných oborech existující nebezpečí manipulace členů, neomezené a nekontrolované vlády „vůdce“ a z toho vyplývající psychické i morální škody, které spíš ve svých důsledcích, totiž po ztrátě iluzí a odchodu ze skupiny, mohou vést ke ztrátě víry, patologické skepsi až nenávisti vůčí všemu křesťanskému.

[26]Zhruba takto lze - z velké části - popsat už medializovanou kazu „P. Mikulica - Vršovice“.

[27] Mnohé z uvedeného bývá vytýkáno Koinonii sv. Jana Křtitele z Plzně – Litic

[28] Některé z popsaných rysů najdeme např. ve skupině v Dvoře Králové (Počáplech) u Berouna

[29]Např. skupina pana Láška u Nymburka

[30] Srov. LG 12, in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Zvon, Praha 1995, str. 49


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Sekty

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 26. 12. 2024, Svátek sv. Štěpána, prvomučedníka

Sk 6,8-10; 7,54-60;

Komentář k Sk 6,8-10; 7,54-60: Když nemohli obstát před jeho moudrostí, velmi se rozzuřili. I já mohu být vystaven podobnému nebezpečí. Když mi dojdou argumenty, sáhnu druhému na čest.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Jan evangelista

(26. 12. 2024) svátek 27.12.

26.12. svátek sv. Štěpána - ´fanatika´

(26. 12. 2024) První křestanský mučedník, konvertita, jáhen, "fanatik"...

Vzpomínám na Vánoce doma

Vzpomínám na Vánoce doma
(25. 12. 2024) Vladimír Grégr (*1902 † 1943) architekt domů na Barrandově, autor designu vlaku Slovenská strela, skaut, křesťan…

Svátek svaté rodiny (neděle po Vánocích)

(25. 12. 2024) Ježíš, Boží Syn, se stal člověkem v rodině. (Jan Pavel II.)

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2024) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2024) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2024) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.