Naděje je jako otvor, kterým proudí do hlubin naší duše světlo  - archív citátů

Navigace: Tematické texty E EucharistieModlitby, pobožnosti a adorace Adorace se čtením a rozjímáním (z materiálů k jubilejnímu roku 2000)

Adorace se čtením a rozjímáním (z materiálů k jubilejnímu roku 2000)

Slavnost Těla a Krve Páně (C)

Zvlášť tam, kde se slavnost Těla a Krve Páně přesune na neděli, stojí za uvážení, zda a jak svézt na venkově na jedno místo k jedné společné bohoslužbě věřící z filiálek a excurrendo farností, jak tedy spojit síly k dobré přípravě i provedení slavnosti a dát věřícím příležitost k prožiti plnějšího eucharistického společenství. Cílem by neměla být ani demonstrace naší víry před zraky těch, kteří nechápou, co slavíme, ani vystrojení nevídané podívané, ale prohloubení schopnosti věřících žít z eucharistie.

Pro vlastní slavení slavnosti Těla a Krve Páně je možné vybrat z předložených textů pro průvod adorace ty, které se nejvíce hodí a podle místních podmínek je upravit. V žádném případě ale nepoužívejte archaických textů padesát let starých (Minařík apod.)


Adorace se čtením a rozjímáním: VÍRA a KLANĚNÍ


Po modlitbě po přijímání eucharistická píseň:Vítej, vítej ( JK 722) 3 sloky, výstav NSO



Lektor 1. ( Nastoupí po skončení zpěvu písně )

Když jedli, Ježíš vzal chléb, požehnal ho, lámal a dával ho svým učeníkům se slovy: "Vezměte, jezte. To je mé tělo." Potom vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a řekl: "Pijte z něho všichni. Neboť to je má krev nové smlouvy, která se prolévá za všechny na odpuštění hříchů." (Mt 26, 26-28)

Lektor odejde k ambonu a klekne si.

Rozjímání:
Věříme, že stejně tak jako chléb a víno, posvěcené Pánem při poslední večeři byly proměněny v jeho tělo a krev, které krátce poté za nás obětoval na kříži, i chléb a víno posvěcené knězem se proměňují v tělo a krev Krista v nebeské slávě. Po skončení oběti je tato existence oslaveného Krista stále přítomna v Eucharistii, která ve svatostánku je živým srdcem každého kostela. Je nám proto drahou povinností uctívat a klanět se svaté Hostii, kterou vidí naše oči, vtělenému Slovu, které oči vidět nemohou, a které, aniž opustilo nebe, je přítomno mezi námi. - To nám říkal náš dřívější nejvyšší lidský učitel papež Pavel VI. Není snadné v to věřit. Smysly to odmítají. Vidí a chutnají oplatek. Co je to zvláštního? Je to tělo Kristovo. Je to on - Bůh a člověk žijící ve vzkříšení. On není v tom chlebě. Protože to není chleba, ale on, oslavený Ježíš Kristus. Toto že je skutečný, živý Kristus? - Ano, je. Ale vždyť nad tím rozum zůstává stát!Ano, zůstává stát. Vůbec na to nestačí. Jen víra nám dává jistotu, že to, co má vzhled plodu země, révy a lidské práce je Ježíš Kristus, Pán, cíl, touha a radost všeho, co existuje.

1 minuta mlčení; po jejím uplynutí jde 2. lektor k ambonu.




Lektor 2.: Budeme odpovídat: Věříme v tebe, Ježíši Kriste.

· Věříme, že posvěcený chléb a víno jsou proměněny ve tvé tělo a krev
· Věříme, že eucharistie jsi ty - Bůh a oslavený člověk
· Věříme, že tak jako působíš spásu ze svého místa po pravici Otcově, působíš ji z eucharistie
· Věříme, že eucharistie je nejvznešenější způsob tvé přítomnosti mezi námi
· Věříme v tebe, Ježíši Kriste, v eucharistii

Lektor odejde od ambonu a klekne si. Píseň "Skrytý Bože..." - JK 718 - 1 sloka




Lektor 1.

(Jn 20,26-28)
Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám." Potom vyzval Tomáše: "Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící!" Tomáš mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj."

Lektor odejde od ambonu a klekne si.

Rozjímání:
Apoštol Tomáš před tebou, Bohem a vzkříšeným člověkem, padl na kolena a volal: Pán můj, Bůh můj. Snažíme se o totéž. Ty jsi náš Pán a Bůh. Ty jsi ten, který výhradně nese a ničí všechnu nenávist, násilí, zradu a lež, sobectví, pýchu. Klaníme se ti, Beránku zabitý pro naše hříchy. Ty jsi ten, který zaplavuje svět jasem a dobrem, radostí ze vzkříšení, z vítězství nad každým zlem. Klaníme se ti, Kriste oslavený.

1 minuta mlčení; po jejím uplynutí jde 2. lektor k ambonu.




Lektor 2.
Říkáme odpověď: Klaníme se ti, Pane, Ježíši Kriste.

· Klaníme se ti, Ježíši Kriste, náš Pane a náš Bože
· Klaníme se ti ve víře, že jsi to ty, obětovaný a oslavený Ježíš Klaníme se ti v odevzdané
lásce - náš cíli a naše štěstí
· Klaníme se ti v hluboké pokoře - náš milující dárce
· Klaníme se ti a odkládáme všechny své starosti, radosti, touhy a přání
· Klaníme se ti a přestáváme sami hledat, abychom byli nalezeni
· Klaníme se ti, Ježíši Kriste, náš Pane a náš Bože

Lektor odejde z ambonu a klekne si.

Píseň: Chvalte ústa ( JK 704) 1., 5., 6. sloka, při ní družičky položí květy na oltář.
Okouření.

Modlitba:
Pane Ježíši Kriste věříme, že tato svátost jsi ty sám a vyznáváme, že jsi náš Pán a Bůh. A prosíme tě: rozmnož v nás tuto víru a vlej nám hojnost své lásky, abychom se klaněli celým životem tobě a skrze tebe v Duchu Svatém tvému Otci. Neboť ty žiješ a kraluješ na věky věků.
Amen.

Požehnání, uložení Eucharistie. Po požehnání píseň: Ježíši Králi (JK 707) 3 sloky


***


Čtení z dnešního dne: Pondělí Pondělí 22. 7. 2024, Svátek sv. Marie Magdalény

Pís 3,1-4a;

Komentář k Jan 20,1.11-18: Radost, kterou tohoto jitra prožila Marie Magdalena v zahradě, ať mě provází celý den. A ve chvílích, kdy je nám do pláče, nebojme se mu svěřit. Snažme se jej pak poznat po hlase…

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2024) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. 

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2024) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby…

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2024) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2024) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2024) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2024) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2024) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)