Navigace: Tematické texty J Jednota, ekumena, ekumenismusTexty na nástěnky - Jednota, ekumena, ekumenismus r. 2013 Ekumenismus: proč nemluvit o rozdílech
r. 2013 Ekumenismus: proč nemluvit o rozdílech
Křesťany někdy rozdělují otázky, na něž se nám dle mého názoru nedostalo odpovědi. Na některé otázky možná odpověď nedostanu nikdy. Dokonce i v nějakém lepším světě bych možná slyšel totéž, co slyšel mnohem významnější tazatel, než jsem já: „Co je ti po tom? Ty mě následuj.“
Nejlepší, co mohu udělat pro nevěřící,
je vysvětlovat jim víru,
a ne se zabývat rozdíly
Od chvíle, kdy jsem se stal křesťanem, jsem přesvědčen, že to nejlepší, a možná to jediné, co mohu udělat pro své nevěřící bližní, je vysvětlovat jim a obhajovat víru, kterou sdílejí téměř všichni křesťané všech dob, a ne se zabývat tím, co křesťany rozděluje.
K tomuto přístupu jsem měl hned několik důvodů. Za prvé: Otázky, které křesťany rozdělují, se často týkají složitých teologických otázek či dokonce církevních dějin, a měli by se jimi zabývat pouze skuteční odborníci. Pouštěl bych se tak do hlubokých vod, kde už sám nestačím – ocital bych se tam, kde sám potřebuji pomoc, místo abych byl schopen pomoci druhým.
Za druhé se domnívám, že – a měli bychom si to přiznat – rozebírání těchto sporných otázek sotva přivede do křesťanského stáda někoho, kdo stojí vně. Pokud o těchto sporných otázkách píšeme a hovoříme, spíše takového člověka odradíme od jakéhokoli křesťanského vyznání, než abychom ho získali pro svůj vlastní. O našich rozdílech bychom měli hovořit pouze s lidmi, kteří již uvěřili, že existuje jediný Bůh a že Ježíš Kristus je jeho jediný Syn. Konečně mám dojem, že těmto sporným otázkám se věnovalo mnohem více – a mnohem nadanějších – autorů, než kolik se jich věnovalo obraně „pouhého křesťanství“. Zdálo se mi, že ta část fronty, na níž bych mohl nejlépe posloužit, je současně tou, kde je bojovníků nejméně.
Ukazuje se, že i ten nejmenší společný jmenovatel je nejen zajímavý, ale dokonce v kladném slova smyslu dráždivý. Od všech nekřesťanských věr ho odděluje propast, ve srovnání s níž nejsou ani ta největší rozdělení uvnitř křesťanství příliš závažná.
Tento text k vytištění v PDF
Zpracováno podle knihy: Clive Staples Lewis,
K jádru křesťanství, Návrat domů, 2011.
Redakčně upraveno.
Autor: Clive Staples Lewis
Související texty k tématu:
Ekumenismus, jednota, Týden modliteb za jednotu křesťanů
- Nečekejme s ekumenismem na teology (papež František)
- Ekumenismus není ani pohlcení, ani splynutí, ale setkání
- Nebojme se ekumenismu (Jan Pavel II.)
- Modlitba je duší ekumenického hnutí (Jan Pavel II.)
- Jednotu nevytváří podobnost…
- Ekumenismus: zklamání, rezignace, pesimismus?
- Ideál jednoty v lásce nemůže hasit jiné názory (Kateřina Lachmanová)
- Falešná jednota křesťanů (Vojtěch Kodet)
- Týden modliteb za jednotu křesťanů
- Historie Týdne modliteb za jednotu křesťanů