Sekce: Knihovna

Vojtěch Kohut

06. Modlící se církev

z knihy Maria v Novém zákoně (Vojtěch Kohut)

(Sk 1,14)

Ještě na jednom místě Lukáš velice stručně (o to však významněji), zmiňuje Pannu Marii, i když už ne v evangeliu, nýbrž ve Skutcích apoštolů[47].

Když popisuje rodící se společenství církve, které očekává slíbený dar Ducha svatého, zahrnuje do něj i Ježíšovu Matku: „... Petr a Jan a Jakub a Ondřej, Filip a Tomáš, Bartoloměj a Matouš, Jakub Alfeův a Šimon Horlivec a Juda Jakubův. Tito všichni byli jednomyslně pospolu v modlitbě se ženami a s Marií, Ježíšovou matkou, a s jeho bratřími (příbuznými)“ (Sk 1,13b-14).

Poté, co Lukáš vyjmenovává jedenáct apoštolů, charakterizuje jejich společenství jako společenství těch, kdo ‘drží při sobě’ (proskarterountes) a jsou ve vzájemné harmonii (‘omothymadon) spojeni v modlitbě (té proseuché). Tyto podstatné známky prvotní církve (jednota, vzájemná láska a modlitba) ovšem potřebují ještě doplnit, aby byl obraz úplný. A zde se Lukáš – který jako by se zarazil a chtěl rychle doplnit, nač pozapomněl – znovu vrací k těm, které jmenoval, a přidává ještě: ‘se ženami a Marií, Ježíšovou matkou, a jeho bratřími’. Povšimněme si, že z oněch tří prvků (ženy, Maria, Ježíšovi bratři), je zdůrazněna pouze matka Boží. Zatímco v prvním případě se Lukáš omezuje na velmi obecné a lakonické vyjádření ‘ženy’, aniž blíže specifikuje jejich původ či počet, a ve třetím případě jen naznačuje příbuzenský poměr (opět blíže neurčeného počtu osob) k Ježíšovi z Nazareta[48], když mluví o Marii, uvádí jak její jméno, tak i motiv, který ji přiřazuje k rodícímu se společenství: ‘Maria, Ježíšova matka’. Z jakého důvodu tak činí, když vzápětí při líčení události seslání Ducha svatého nepochopitelně nespecifikuje, kdo všechno je přesně adresátem tohoto obdarování[49], nevíme s jistotou.

Nebylo by však možné se domnívat, že je to s ohledem na celkový Lukášův záměr Skutků apoštolů, který spočívá ve zdůraznění významu svědectví?[50] Pak by Mariina přítomnost měla, pochopitelně, jak pro samotnou skutečnost, že byla Ježíšovou pozemskou matkou (a tedy tou, která jej velmi dobře znala), tak i pro celkovou charakteristiku její postavy, jak je načrtnuta v Lukášově evangeliu, obrovský smysl.

Svatý otec to vyjadřuje následujícím způsobem: „...První jádro těch, kteří ve světle víry hleděli ‘na Ježíše, původce spásy’, bylo si vědomo, že Ježíš je syn Mariin a ona jeho matka. A jako taková byla od okamžiku početí a narození zvláštní svědkyní Ježíšova tajemství: toho tajemství, které se projevilo a potvrdilo před jejich zrakem na kříži a při zmrtvýchvstání. Církev tedy ‘pohlížela’ na Marii od první chvíle prostřednictvím Ježíše, tak jako ‘pohlížela’ na Ježíše prostřednictvím Marie. Maria byla pro tehdejší církev a zůstane navždy výjimečnou svědkyní Ježíšových dětských let a jeho skrytého života v Nazaretě, kdy ‘všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom’ (Lk 2,51)“ (RM 26).

Ještě jedné otázce by bylo v této souvislosti dobré věnovat pozornost: proč se Lukáš o Marii zmiňuje před událostí seslání Ducha svatého (Lk 1,14), ne však už v samotný den Letnic (srov. Lk 2,1)? Pochopitelně, že argumentace typu: Maria byla obdarována Duchem svatým v okamžiku zvěstování, a proto nepotřebovala prožít tuto zkušenost rodící se církve, je scestná. Žádný z těch, kdo totiž o darování Ducha hovoří, nechce naznačit, že před danou událostí by Duch nepůsobil; ani evangelista Jan, třebaže u něj nacházíme i takovou větu, která jako by to naznačovala: „Duch totiž ještě nebyl dán, protože Ježíš ještě nebyl oslaven“ (Jan 7,39b).

Událost Letnic ve Skutcích, tak jako paralelní adekváty u Marka (16,19), v Lukášově evangeliu (24,50-52) a u Jana (20,22), chtějí spíše naznačit kvalitativní posun na úrovni vnějšího vnímání působení Ducha svatého v prvotní církvi oproti předcházejícím dějinám spásy.

A právě toto nám může napovědět řešení naší otázky: Maria není ve scéně seslání Ducha svatého výslovně zmiňována, protože toho není zapotřebí. Schéma zvěstování (a následujících událostí) je totiž ‘kopírováno’ v popisu zkušenosti Letnic. V obou případech je zde Duch svatý, moc Nejvyššího/z výsosti (srov. Lk 1,35 a 24,49), který sestupuje na Marii/apoštoly (srov. Lk 1,35a a Sk 1,8 a 2,4) a v obou případech jsou zvěstovány ‘veliké věci/díla’ (srov. Lk 1,46.49a a Sk 2,11). Lukáš chce ukázat, že to, co Maria prožívá v Nazaretě v den zvěstování, je předjímáním, ryze osobní anticipací toho, na čem má nyní podíl celé společenství; je to „fylogeneze církve“ [51]. Maria je v kruhu učedníků předpokládána, a to jako ta, která na úrovni osobní zkušenosti předchází Boží záměr s celou církví.

Hovoří-li tedy Lukáš o Marii v lůně rodící se církve, chce ji představit jako tu, která dává do služeb tohoto společenství skutečnost, že je z Božího rozhodnutí a jeho milosti ‘o krůček napřed’; to, čím ji Bůh naplnil a obdaroval, pomáhá nyní prožívat ostatním učedníkům svého Syna.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Maria

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 4. 2025, Středa 4. postního týdne

Iz 49,8-15;

Komentář k Jan 5,17-30: Nestává se i mně, že činnost Boží chci mít jaksi pod kontrolou? Ten, který se vymyká našim představám, na moji omezenost shlíží s úsměvem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: