Bůh tě miluje jedinečným odstínem své odvěké lásky - archív citátů

Sekce: Knihovna

Vojtěch Kohut

01. Maria a Ježíšovo poslání

z knihy Maria v Novém zákoně (Vojtěch Kohut)

(Gal 4,4-5 a Mk 3,31-35)

Ať už přijmeme za svou „jihogalatskou“ či „severogalatskou“ teorii sepsání listu svatého Pavla Galaťanům[2], jisté je, že jde o jednu z nejstarších knih Nového zákona, jejíž datování se (právě na základě zmíněných teorií) pohybuje od roku 49 do roku 58 po Kristu.

V tomto dopise svatý Pavel reaguje na kritickou situaci, která vznikla v galatské církevní obci příchodem ‘falešných bratří’; ti se pokoušeli Galaťanům namluvit, že, chtějí-li dojít spásy, musejí zachovávat předpisy mojžíšského zákona. Proti tomu se Pavel energicky ohrazuje a využívá této příležitosti ke katechezi o Boží pedagogice v dějinách spásy: Hospodin připravoval lidstvo skrze Izraele na příchod Spasitele a jednou z těchto etap bylo také ‘období zákona’, v němž byli lidé jako děti, protože měli nad sebou vychovatele (= zákon). Když však dospěli, stali se právoplatnými (a tudíž svobodnými!) dědici.

A právě v této souvislosti zaznívá text, který nás zajímá:
„Když však přišla plnost času, poslal Bůh svého Syna, narozeného ze ženy, narozeného pod zákonem, aby vykoupil ty, (kdo jsou) pod zákonem, abychom obdrželi přijetí za syny“ (Gal 4,4-5).
Když si tuto větu pozorně prohlédneme, najdeme v ní spolu s A. Vanhoyem[3] následující strukturu:
a) Boží čin = ...poslal Bůh svého Syna,
b) způsob uskutečnění = narozeného ze ženy,
c) způsob uskutečnění = narozeného pod ZÁKONEM,
d) účel = aby vykoupil ty pod ZÁKONEM,
e) účel = abychom obdrželi přijetí za syny.

V tomto schématu nacházíme následující paralelismy: b a c, kde jsou oba prvky uvedeny slovem „narozeného“ (genómenon); d a e, kde jsou podobně oba prvky uvedeny slovem „aby(chom)“ (‘ína); navíc zde však nalézáme protikladný vztah mezi c a d (narození pod zákonem ´ vykoupení zpod zákona) a mezi b a e (Syn se snižuje narozením ze ženy ´ pozvedá ostatní Boží adopcí). Nakonec, i mezi prvním a posledním prvkem (a a e) existuje pojítko: ‘Bůh poslal svého Syna, abychom obdrželi přijetí za syny’.

Tento Pavlův způsob vyjádření obsahuje paradoxní poselství: tím, že se Syn rodí ze ženy (a tedy pod zákonem)[4], umožňuje Boží adopci (vykoupení zpod zákona).

Touto větou tedy Pavel, který ještě výslovně neříká nic ani o způsobu Ježíšova narození ani o kvalitách jeho matky, implicitně naznačuje, že Kristovo narození z Marie tajemně souvisí s naším přijetím za syny, a tedy s osvobozením od zachovávání mojžíšského zákona ve prospěch svobody Božích dětí. Maria má proto velmi důležité místo v dějinách spásy: nachází se v klíčovém bodu zásadního teologálního zvratu historie (navrácení člověka Bohu v Ježíši Kristu)[5] a svým dílem pozitivně přispívá k jeho uskutečnění.





II.
Značně jiný pohled na Mariino místo v Ježíšově poslání nacházíme v pravděpodobně nejstarším evangeliu: u svatého Marka[6]. Verše 31-35 ze třetí kapitoly bývají často dokonce považovány za jakýsi ‘protimariánský’ text, zvláště, jsou-li dávány do souvislosti s verši 20-21.

Tam se totiž hovoří o tom, že když byl Ježíš v domě a shromáždily se kolem něho zástupy (v. 20), jeho příbuzní (doslova: „(ti) jeho“ - ‘oi par’ autou) se o tom doslechli a přišli, aby se ho zmocnili, protože se říkalo, že se pomátl (v. 21). A o něco dále Marek vypráví: „A přišla jeho matka a jeho bratři (příbuzní) a stojíce venku poslali pro něj, aby ho zavolali. A kolem něho seděl zástup, i řekli mu: ‘Hle, tvoje matka a tvoji bratři tě venku hledají.’ A (on) jim odpověděl: ‘Kdo je má matka a bratři?’ A rozhlédl se po těch, kdo seděli v kruhu kolem, a řekl: ‘Hle, to je má matka a moji bratři. Kdo koná vůli Boží, ten je můj bratr i sestra i matka’.“ (3,31-35).

I v případě, že přijmeme logickou návaznost obou míst, není tím ještě vůbec řečeno, že jde o ryze negativní svědectví o Ježíšově matce[7]. Může jít jen o radikální vyjádření skutečnosti, že i Maria rostla ve víře, v chápání a přijetí Synova poslání [8].

Provázanost mezi oběma úryvky však není zcela jistá, a tak, je-li náš text zkoumán zvlášť, je mnohem více svědectvím o Ježíšově nadřazení Božího království (= svého poslání) jakýmkoli lidským svazkům[9], než o údajném Mariině bránění v jeho díle hlásání evangelia.

Nebylo by ovšem možné v popisované události vidět ještě další, velice lidský aspekt Mariina vztahu k Ježíšovi? Nebylo by možné ji chápat jako velmi jemný, avšak o to působivější popis situace, kdy se Ježíš-syn definitivně odděluje od Marie-matky? Pak by šlo o podobnou zkušenost, kterou musí prožít každá matka, když se (někdy velmi bolestně a dramaticky) vzdává svých dospělých dětí, které se osamostatňují.

Toto přirozené přetvoření rodičovsko-synovského pouta jde u Ježíše ruku v ruce s věrností jeho poslání, které mu bylo svěřeno od Otce. Maria se musí naučit, že její Syn bude napříště patřit všem a ona na něj nebude mít žádné výhradní nebo přednostní právo.

Zbývá jí jen jediné: připojit se k těm, kdo „sedí v kruhu kolem“ (perí auton kykló kathémenous - v. 34) a stát se tak učednicí vlastního Syna[10]. A to také, jak vyplyne z dalších novozákonních svědectví, Maria učiní.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Maria

Čtení z dnešního dne: Středa 5. 2. 2025, Památka sv. Agáty, panny a mučednice

Žid 12,4-7.11-15;

Komentář k Žid 12,4-7.11-15: Úvodní větu z úryvku chci mít před očima vždy, když jsem v pokušení a na kraji svých sil. Péče o člověka jde směrem od vedení jednotlivce k mnoha lidem v okolí. To je Boží pedagogika!

Zdroj: Nedělní liturgie

Duchovní víkend v Arcibiskupském semináři v Praze 7. - 9. března 2025

Duchovní víkend v Arcibiskupském semináři v Praze 7. - 9. března 2025
(4. 2. 2025) I letos se v pražském semináři uskuteční duchovní obnova pro mladé muže od 15 do 30 let a to konkrétně 7. - 9.…

Co je důležitější než půst? / k poslechu

Co je důležitější než půst? / k poslechu
(4. 2. 2025) „Důležitější než půst je zaměření na druhé.“

Svatoblažejské požehnání (3.2.)

(1. 2. 2025) Na svátek sv. Blažeje (3. února) je možné udílet tzv. svatoblažejské požehnání...

Přímluvy dle aktuálního dění na svátek Uvedení Páně do chrámu / Hromice v neděli 2. 2. 2025 cyklu C

(31. 1. 2025) Prorok Simeon pronesl prorocká slova, že Ježíš je „spása pro všechny národy a světlo k osvícení pohanům“.…

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…