Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Vojtěch Kohut

07. Svatba v Káně

z knihy Maria v Novém zákoně (Vojtěch Kohut)

(Jan 2,1-12)
V nejpozději sepsaném evangeliu sv. Jana[52] nacházíme dvě události, které nezachycuje ani Lukáš: svatbu v Káně galilejské (Jan 2,1-12) a Mariinu přítomnost pod křížem (Jan 19,25-27). Oba příběhy, každý po svém, nám odhalují hloubku a krásu vztahu existujícího mezi Ježíšem a jeho matkou. Navíc dávají vytušit velikost Mariiny víry.

V prvním z nich se zaměříme pouze na dva momenty: rozhovor, který probíhá mezi ní a Ježíšem (vv. 3-4), a Mariinu reakci na něj (v. 5).

Na svatbě v galilejské Káně, jíž se, zřejmě z důvodu příbuzenských svazků[53], účastní také Maria a Ježíš, dochází k nezáviděníhodné situaci: hostitelům došlo víno. Na svatebním veselí, které trvá týden (srov. Gen 29,27; Sdc 14,10; Tob 11,20), ba mnohdy i dva týdny (srov. Tob 8,20; 10,8), je to, pochopitelně, o to nepříjemnější.

Za této situace Maria oslovuje Ježíše a říká mu: „Nemají víno“ (oinon ouk echousin - v. 3). V první řadě je třeba poznamenat, že Maria je praktická žena, která si povšimla rozpaků hostitelů a zjistila, co se děje. Je si vědoma vážnosti chvíle a je jí líto novomanželů[54]. Proto se snaží zakročit. Co však sleduje svým sdělením Ježíšovi? Je to pouze informace nebo něco od Ježíše očekává? A pokud ano, tak co?

Že skutečně v jeho zásah doufá, o tom svědčí její reakce po zdánlivém odmítnutí (viz dále). A že doufá ve znamení, o tom svědčí kontext situace, ve které nemohl Ježíš pomoci jinak. Právem tedy můžeme spolu s celou křesťanskou tradicí vidět v této větě Mariinu ‘prosbu o zázrak’.

Všimněme si však ještě způsobu, jakým Maria zasahuje. Sv. Jan od Kříže to komentuje následovně: „Ten, kdo diskrétně miluje, se nesnaží prosit o to, co mu chybí a po čem touží, nýbrž jen předložit svou potřebu, aby Milovaný (sám) učinil, co mu poslouží, jako když blahoslavená Panna řekla milovanému Synovi na svatbě v Káně galilejské, aniž by jej prosila přímo o víno, nýbrž jen řekla: Nemají víno (Jan 2,3). (...) A to ze třech důvodů: za prvé proto, že Pán ví lépe než my, co je pro nás vhodné; za druhé proto, že Milovaný se snáze slitovává, když vidí jak potřebu toho, kdo jej miluje, tak jeho rezignaci; za třetí proto, že duše je bezpečnější co se týče sebelásky a vlastnění v tom, když pouze předloží, co jí chybí, než když prosí o to, co jí podle jejího názoru chybí“ [55].

Maria, která ‘diskrétně miluje’ Ježíše, se nenechá odradit jeho zdánlivě odmítavou odpovědí. Skutečně, doslovné: „Co mně a tobě, ženo?“ (v. 4a), je velmi rozšířeným způsobem vyjádření rozdílného názoru na věc[56]. Zda je tato rozdílnost drobná nebo radikální, lze poznat vždy jen z daného kontextu. Ježíš uvádí také důvod svého nesouhlasu: „Ještě nepřišla má hodina“ (v. 4b). Jeho ‘hodinou’ je moment utrpení–vzkříšení (srov. Jan 7,30; 8,20; 12,23; 13,1...), kdy Mesiáš zprostředkuje světu ‘duchovní víno’ (srov. Ám 9,13; Jer 31,12; Jóel 2,19.24; Oz 14,8; Iz 25,6; 55,1; Zach 9,17) eschatologické ‘svatební hostiny’ (Oz 2,21-24; Iz 62,5-9). Kvůli těmto hodnotám přišel, ne kvůli uspokojení materiálních potřeb lidí (srov. Mt 4,3-4; Lk 4,3-4; Jan 6,26-28).

Přesto Maria oslovuje služebníky: „Co vám řekne, udělejte!“ (v. 5). Když tuto radu srovnáme se zvoláním Izraele na poušti po uzavření smlouvy s Hospodinem: „Budeme dělat všechno, co nám Hospodin uložil“ (Ex 19,8; srov. také 24,3.7), můžeme v Marii vytušit obraz Izraele, který dospěl do mesiášského období.

Jsou to ‘poslední’ slova Ježíšovy matky, jak je zaznamenává Nový zákon. Od této chvíle již Maria v evangeliích mlčí. V této větě však říká víc než dost. Znovu se potvrzuje, že Maria je zcela obrácena ke Kristu a ke Kristu chce vést[57]. Je to její rada, mateřský ‘příkaz’ všem, kdo chtějí být učedníky jejího Syna. A že se oplatí tohoto příkazu uposlechnout, nás přesvědčuje pokračování Janova vyprávění. Kéž se i my staneme takto poslušnými služebníky, kteří mají odvahu vykonat i věci vyžadující velkou důvěru. Pak totiž budeme nezřídka svědky spásných znamení.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Maria

Čtení z dnešního dne: Středa 22. 1. 2025, Středa 2. týdne v mezidobí

Žid 7,1-3.15-17;

Komentář k Mk 3,1-6: Možná se podobám těm, kdo na Ježíše dávali pozor… Nesleduji se zájmem dění v církvi, abych mohl pak kritizovat?

Zdroj: Nedělní liturgie

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2025) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(20. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Přímluvy na základě aktuálního dění

(17. 1. 2025) Víte, že web Pastorace.cz nabízí ke stažení přímluvy pro každou nedělní mši, koncipované na základě aktuálního dění v…

Jak svědčit (o) Bohu v duchovní péči? Studijní den 23. ledna 2025 v Českých Budějovicích

(16. 1. 2025) Společné diskuse a sdílení zkušeností z rozličných oblastí pastorační praxe v ekumenické šíři.

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2025) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi
(13. 1. 2025) Obrazové karty „Když se nebe potká se zemí – 28 karet osobností "českého nebe"